Mau lebih tips?cari di sini

Memuatkan ...

Ahad, 30 November 2008

Orang2 Bumi Dalam Bahaya!!!

Perhatian!
Harap orang2 bumi bersiap sedia menghadapi serangan raksaksa.
Ini kerana, para otromen sedang bizi mengadakan Mesyuarat Pemilihan Presiden dan AJK Otromen Secakrawala di Dewan Orang Ramai Kg. Otromen Taro.
Harap Ambil Perhatian!

InsyaAllah..boleh panjang umur jika..


Anda tidak mengambil minuman ringan..

Hampir semua orang mengemari minuman ringan seperti coca-cola dan Pepsi. Tetapi jika anda seorang yang mengelakkan pengambilan minuman seperti ini, anda berpeluang cerah untuk hidup lebih lama. Ini kerana, hasil kajian terbaru oleh sekumpulan saintis dari Boston telah menunjukkan pengambilan minuman ringan sebanyak sekali sehari meningkatkan potensi untuk menghidap sindrom ######bolik iaitu gabungan situasi yang meningkatkan risiko penyakit diabetes dan penyakit jantung.

Faktor penyebab tidaklah diketahui secara jelas. Namun begitu, saintis tersebut mendapati pewarna yang menjadikan cola berwarna hitam telah meningkatkan risiko sindrom ######bolik sebanyak sekali ganda dalam ujian yang dilakukan pada haiwan.

Mereka turut mengandaikan bahawa kandungan gula yang banyak juga boleh meningkatkan berat badan, sekaligus meningkatkan risiko penyakit diabetes dan penyakit jantung.

Ibu anda melahirkan anda ketika usia muda..

Kajian menunjukkan, lebih muda ibu anda melahirkan anda, maka lebih cerah peluang anda untuk hidup lebih lama. Mereka turut mendapati anak yang dilahirkan oleh ibu yang berusia sekitar 25 tahun mempunyai potensi 2 kali ganda untuk hidup sehingga 100 tahun berbanding yang dilahirkan oleh ibu yang berusia 30 tahun ke atas.

Ini kerana, mereka percaya yang sel ovari (telur) milik ibu yang muda (20-25 tahun) mempunyai kandungan genetik yang lebih baik dan lebih berkualiti berbanding ibu yang sudah berusia 30 tahun ke atas. Malah, kita juga sedia maklum, lebih berusia ibu tersebut melahirkan anak, lebih tinggi risiko untuk mendapatkan anak sindrom down dan kecacatan genetik yang lain.

Suka makan dan minum anggur...

Buah anggur, blueberries atau sebarang makanan berwarna ungu (bukan kerana pewarna) dikatakan sangat kaya dengan bahan yang dikenali sebagai polyphenol - yang dipercayai mengurangkan risiko penyakit jantung dan juga melindungi anda daripada penyakit Alzheimer's (nyanyuk)

Berkahwin dan mempunyai anak...

Seseorang yang sudah berkahwin dan mempunyai anak hidup lebih lama berbanding seseorang yang hidup keseorangan. Lebih-lebih lagi, jika perkahwinan yang dibina berada dalam keadaan aman dan bahagia. Ini kerana, orang mempunyai matlamat hidup disamping sokongan kuat dari keluarga untuk menyara kehidupan mendorang seseorang untuk hidup lebih lama. Malah, terdapat juga kajian yang mengatakan poligami juga boleh memanjangkan usia seseorang. Namun begitu, tidak jelas kaitan antara poligami dengan usia yang panjang.

dipetik dari mesra

Rahsia Bas Pelik di Terengganu
























Penipuan Tentang ‘Cas Ligas’ terbongkar, kononya kerajaan bermurah hati memberikan khidmat percuma kepada rakyat yang menggunakan khidmat bas bandaraya Kuala Terengganu.
Padahal sebenarnya rekabentuk ’Bas Bandar yang ‘pelik’, dilancarkan pada 27 Ogos tahun lalu tidak diluluskan oleh Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP)

Kerajaan Terengganu kini tidak dapat pulangan dari pelaburan yang menggunakan RM3.4 juta wang rakyat semata-mata untuk merealisasikan ‘idea gila’ bekas Menteri Besar Dato Seri Idris Jusoh.

Walaupun pada asal cadangan perkhidmatan tersebut tambang dibayar sebanyak 50 sen, namun ia diberikan percuma apabila LPKP tidak mengeluarkan permit kerana cukai kastam yang belum dilunaskan selain masalah rekabentuk.

Pegawai Kewangan Negeri, Dato’ Mazlan menyatakan kegagalan memperolehi permit dari LPKP menyebabkan bas tersebut menjadi liabiliti.

Akhirnya hanya empat buah bas yang dibeli dengan harga RM430,000 sebuah, bergerak mengelilingi Kuala Terengganu, sementara empat buah lagi ‘sekong’ dibawah garaj.

Walaupun nampak cantik, dengan atap bercirikan seni ukir Terengganu, namun rekabentuk ‘cas ligas’ gagal melepasi ciri-ciri keselamatan yang ditetapkan oleh LPKP.

Buletinonline sebelum ini pernah mempersoalkan rekabentuk tersebut dalam artikel ‘Dilema Pengangkutan Awam Terengganu’ yang juga kebetulan mempersoalkan adakahh ianya sebuah rumah atau kenderaan.

Jumaat, 28 November 2008

'Merenjis, bersanding juga ada unsur agama lain'- Mufti

KUALA LUMPUR, 27 Nov (Hrkh) - Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin. telah menegur pihak Majlis Fatwa Kebangsaan supaya memberi alternatif pada fatwa yoga dengan membuang unsur yang bertentangan dengan agama Islam.

Beliau menasihatkan agar Majlis Fatwa tidak terlalu kaku dalam mengeluarkan fatwa dan memberi alternatif yang memisahkan amalan yoga yang mengandungi unsur agama dengan amalan yoga untuk kebaikan kesihatan. "Saya bukan kata fatwa itu salah. Memanglah apa saja perlakuan yang menyerupai agama lain itu haram. Kita sepatutnya pisahkan bacaan atau mentera dalam senaman yoga itu sendiri.
Jangan ada sebarang unsur-unsur syirik yang menyamai agama lain. "Majlis Fatwa jangan hanya mengharamkan saja tapi berilah alternatif," katanya yang dipetik daripada laman web. Katanya banyak lagi amalan-amalan sukan yang diambil dari budaya lain seperti tai chi, judo, taekwando dan semua sukan tersebut bukan asal usul Islam tetapi diamalkan kerana ianya baik untuk kesihatan.

Katanya seseorang perlu meningggalkan yang bertentangan sahaja, samada pergerakan, bacaan atau kepercayaan namun boleh mengekalkan pergerakan yoga yang baik untuk kesihatan. "Semua sukan ini bukan asal usul Islam tetapi diamalkan kerana ianya baik untuk kesihatan. "Kenapa tak kaji amalan-amalan lain yang ada unsur Hindu seperti tepung tawar, bersanding, merenjis. Semua ini boleh dibahaskan...," kata Dr Asri.-Hrkh

sumber:harakah daily

Selasa, 25 November 2008

Along Bunuh Diri

Iktibar: Bapa Pengemis, 3 Anak Di Universiti..

Iktibar: Bapa Pengemis, 3 Anak Di Universiti..

Membaca artikel mengenai pengemis sebelum ini, teringat saya satu kisah.
Walaupun berpendapatan tetap, kita sering mengeluh, harga
minyak dan barangan semakin naik, hal anak-anak nak bersekolah lagi. Tapi
tahukah anda, ada seseorang yang menjadi pengemis tetapi mampu
membesarkan anak-anaknya, sehingga anak-anak tersebut berjaya berada dekat
universiti? Ketika itu, saya masih menuntut di sebuah kolej di
Sunway.

Saya sedang berjalan keluar daripada kolej saya ketika saya melihat seorang
pengemis tua, dalam lingkungan umur 50-an, sedang duduk
meminta sedekah. Selalunya, saya hanya memberi wang kepada mereka dan terus
berlalu. Entah kenapa, mungkin mood saya tengah baik dan saya pun tiada
rushing nak ke mana-mana. Saya lalu berbual2 dengan hamba Allah tersebut.

Saya :Sudah lama mengemis, pakcik?

Pengemis : Ya...lebih kurang sudah 18 tahun , nak.

Saya : Wah, sudah lama juga ya pakcik..sehari biasanya dapat berapa pakcik?

Pengemis : Paling sedikit RM50.00 nak

Saya : Banyak juga ya pakcik??

Pengemis : Bolehlah nak, untuk keluarga...

Saya : Ohhhh.....keluarga pakcik ada di mana?

Pengemis : Isteri pakcik meninggal lama dah. Anak pakcik pulak semuanya ada
3 orang, tiga-tiga lelaki. Yang pertama dekat di
Universiti Putra Malaysia di Serdang tu. Yang kedua dekat Universiti Malaya
, dan yang ketiga dekat Universiti kebangsaan Malaysia di Bangi
nuun.

Saya :Wahh..hebat- hebat keluarga pakcik ni...boleh tahan juga yerrr..

Pengemis: (Sambil tersenyum Biasalah nak. Anak pun pandai apa, sekolah
kat sini?

Saya: (Membalas senyuman....) Pakcik ni..So anak pakcik tu semuanya
masih kuliah?

Pengemis : Tak arrrrrr....semuanya mengemis seperti pakcik....Dorang kata
duduk mengemis dekat universiti ni banyak skit incomenyer pasal
budak2 U nie pemurah! Lagi2 kalau dekat2 exam. Setakat dua tiga ratus sari
tu biasalah!

Saya: Cisss..Hampehhhhhh. .!!!!

Jerung Pra-Sejarah Dijumpai Di Jepun

Pelik juga hamba Allah ni.layan jela.

Ahad, 23 November 2008

Shah Rukh Khan sokong PAS ker?

Tak tau aku nak komen apa gambo ni, korang jelah kasi komen.

Aduhai Sharlinie. Gambar yang diubahsuai untuk memudahkan pengecaman!






SEMOGA ALLAH MEMELIHARAMU DARI SEBARANG KEJAHATAN MANUSIA,HAIWAN DAN JIN

Yoga?

Majlis Fatwa Kebangsaan Telah Mengeluarkan Fatwa Bahawa Yoga Adalah HARAM.

Apa itu yoga?

YOGA, satu istilah yang sinonim dengan gaya senaman tersendiri mutakhir ini. Jika dulu ia terbatas kepada kaum tertentu, kini pelbagai pihak cuba mengamalkannya kerana dikatakan mendapat ketenangan melalui senaman itu.

Faktor kesihatan dan ketenangan yang diperoleh melalui senaman yoga menyebabkan masyarakat berbilang agama termasuk umat Islam tertarik dan melakukan aktiviti terbabit. Tetapi apa sebenarnya yoga?



Kamus Dewan (Edisi Keempat) menyatakan yoga ialah sistem falsafah Hindu yang bertujuan menyatukan diri dengan tuhan dengan mengheningkan fikiran (seperti dengan bertafakur) melalui beberapa senaman gerak badan dan fikiran.

Ia juga membawa maksud senaman pelbagai cara untuk menenangkan fikiran, seperti bertafakur, terutama satu siri senaman gerak badan yang bertujuan mewujudkan keadaan badan dan fikiran yang sihat.

Menurut sebuah ensiklopedia, yoga merujuk kepada disiplin tradisional berkaitan fizikal dan mental yang berasal dari India; matlamat yang dicapai melalui disiplin ini; dan satu dari enam fahaman ortodoks (astika) dalam falsafah Hindu.

Istilah yoga dalam bahasa Sanskrit, berasal dari kata yuj, memberikan banyak makna seperti mengawal, menggalas dan menyatukan. Terjemahannya termasuk bergabung, bersatu, kesatuan, penghubung, jalan atau cara.

Pensyarah Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Zakaria Stapa, berkata Yoga yang berasal daripada masyarakat Hindu, menggabungkan unsur keagamaan dan penyembuhan jiwa kerana percaya yoga boleh menyatukan mereka dengan tuhan.

Yoga dikatakan mempunyai beberapa cabang, antaranya Raja Yoga, Karma Yoga, Jnana Yoga, Bhakti Yoga dan Hatha Yoga.

Raja Yoga disusun dalam Sutra Yoga Patanjali dan dikenali sebagai yoga dalam konteks falsafah Hindu adalah sebahagian tradisi Samkhya.

Banyak teks Hindu membincangkan aspek yoga, termasuk Veda, Upanishad, Bhagavad Gita, Hatha Yoga Pradipika, Shiva Samhita dan pelbagai Tantra.

Di luar India, istilah yoga sering disamakan dengan Hatha Yoga dan gaya posisi tubuh (asana) atau suatu bentuk senaman. Seorang pengamal Yoga dipanggil Yogi (uniseks) atau Yogini (perempuan).

Senaman yoga yang diperkenalkan sekitar 3,300 Sebelum Masihi dikatakan dapat membantu melambatkan proses penuaan, mengurangkan risiko diabetes, darah tinggi, lelah dan penyakit berkaitan jantung.

Bagaimanapun, kebanyakan pergerakannya berdasarkan unsur dalam agama Hindu, dikhuatiri boleh memesongkan akidah bagi mereka beragama Islam yang mengamalkannya.

“Mengapa kita perlu mencari alternatif lain untuk bersenam dan ketenangan? Jika silap cara, yoga boleh memesongkan akidah kerana pergerakannya mengikut gaya dan tradisi agama Hindu,” kata Zakaria.

Ketika kebanyakan amalan mistik kuno secara samar-samar diisyaratkan dalam Veda, amalan pertapaan dirujuk dalam Brahmaas.

Rig Veda, teks Hindu paling awal menyatakan amalan terbabit. Pengawalan minda dan pernafasan dipercayai diamal sejak zaman Vedic (zaman Vedic ialah zaman dalam sejarah India sepanjang Veda, teks Hindu yang paling lama digubah).

Penulis popular mengenai yoga, Georg Feuerstein mempercayai yoga menjadi asas kepada upacara Vedic, khususnya untuk ratib zikir suci.

Dalam Upanishad, rujukan yang awal terhadap meditasi dibuat dalam Brihadaranyaka Upanishad, satu daripada Upanishad yang terawal.

Sumber naskhah utama bagi mengembangkan konsep yoga adalah pertengahan Upanishad, Mahabharata, termasuk Bhagavad Gita dan Sutra Yoga Patanjali.

Beberapa pengesahan ditemui di kawasan Peradaban Lembah Indus memaparkan gambaran dalam yoga atau meditasi seperti gaya posisi tubuh, ‘satu bentuk disiplin ritual, yang mencadangkan yoga’ iaitu titik kepada pemujaan Harappan kepada ‘disiplin ritual dan konsentrasi’, menurut ahli arkeologi Gregory Possehl.

Bhagavad Gita (Nyanyian Tuhan), menggunakan terma yoga dengan meluas dalam pelbagai cara. Sebagai sesuatu yang ditambah kepada seluruh bab (ch 6) mendedikasikan kepada amalan yoga tradisional, termasuk meditasi, ia memperkenalkan tiga jenis yoga yang menonjol, iaitu Karma yoga (yoga tindakan/aksi), Bhakti yoga (yoga pemujaan) dan Jnana yoga (yoga pengetahuan).

Madhusudana Sarasvati, seorang ahli falsafah India dalam tradisi Advaita Vedanta (aliran falsafah Hindu) membahagikan Gita kepada tiga seksyen, dengan enam bab pertama berkaitan Karma yoga, enam pertengahannya dengan Bhakti yoga dan enam yang terakhir dengan Jnana.

Pengkritik lain menyifatkan yoga yang berbeza pada setiap bab, dengan menggariskan lapan belas yoga berbeza.

Hatha Yoga adalah sistem yoga khusus digambarkan oleh Yogi Swatmarama, penyusun Hatha Yoga Pradipika pada kurun ke-15 India.

Hatha Yoga berbeza dari yoga Raja Patanjali kerana ia memfokus terhadap shatkarma (merujuk kepada amalan yoga membabitkan penyucian tubuh badan) penyucian fizikal badan sebagai peneraju kepada penyucian minda (ha) dan pernafasan (prana) atau tenaga yang penting (tha).

Dibandingkan dengan gaya posisi tubuh yang duduk atau berdiri, yoga Raja Patanjali, ia menandakan pembangunan gaya posisi tubuh sebagai gaya sepenuh badan yang kini menjadi popular.

Mufti Johor, Datuk Nooh Gadut, ketika mengkritik persoalan ini membabitkan umat Islam, berkata senaman yoga perlu diharamkan kerana bercanggah dengan akidah, syariat serta akhlak Islam dan wajib ditinggalkan individu yang sudah mengamalkannya.

Bahkan menurutnya, mereka yang terbabit dengan aktiviti itu perlu segera bertaubat kepada Allah kerana sudah melakukan perkara yang salah di sisi Islam.

“Bukan saja pengamal yoga, malah pengusaha pusat kecergasan yang beragama Islam juga perlu menghentikan perkhidmatan senaman ini kerana ia bercanggah dengan Islam dan boleh memesongkan akidah.

“Keputusan mengharamkan senaman ini juga tidak perlu dipertikaikan lagi kerana ia bertujuan menjaga kesucian agama dan akidah umat Islam,” katanya.

Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) ada mengeluarkan fatwa mengenai yoga, dengan mengklasifikasikannya sebagai perkara bidaah yang menyesatkan.

“Yoga adalah antara perkara bidaah yang digolongkan ke dalam bidaah dhalalah. la mengandungi unsur agama Hindu.

Segala perkara yang mengandungi unsur syirik dan boleh merosakkan kepercayaan (iktikad) seperti yang menganjurkan kepada persemadian kepada yang bukan mengingati Allah adalah dilarang dan hukumnya haram.”

dipetik dari harian metro

Sabtu, 22 November 2008

Micheal Jackson Memeluk Islam


Alhamdulillah, bila hidayah Allah menyapa hatinya maka Islam jualah pilihannya.

dipetik dari http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/showbiz/bizarre/article1954666.ece


MICHAEL JACKSON has become a Muslim — and changed his name to MIKAEEL.

The skint superstar, 50, donned Islamic garb to pledge allegiance to the Koran in a ceremony at a pal’s mansion in Los Angeles, The Sun can reveal.

Jacko sat on the floor wearing a tiny hat after an Imam was summoned to officiate — days before the singer is due to appear at London’s High Court where he is being sued by an Arab sheik. A source told last night how Jacko, brought up as a Jehovah’s Witness, decided to convert as he used a studio at the home of his chum to record a new album.

The star — whose hits include The Way You Make Me Feel — was spotted looking “a bit down” by a producer and a songwriter who had both embraced Islam.
The source said: “They began talking to him about their beliefs, and how they thought they had become better people after they converted. Michael soon began warming to the idea.

“An Imam was summoned from the mosque and Michael went through the shahada, which is the Muslim declaration of belief.” Mikaeel is the name of one of Allah’s angels.

“Jacko rejected an alternative name, Mustafa — meaning “the chosen one”.

Brit singer Yousef Islam, 60 — who was called Cat Stevens until he famously converted — turned up to help Jacko celebrate.

Advertisement

It was his pals David Wharnsby — a Canadian songwriter — and producer Phillip Bubal who counselled Jacko.

The pair’s new names are Dawud Wharnsby Ali and Idris Phillips.

Jacko now prays to Mecca after the ceremony at the Hollywood Hills home of Toto keyboard player Steve Porcaro, 51, who composed music on the singer’s Thriller album.

Jacko, who rarely ventures out without a mask, is due to give evidence on Monday in a £4.7million lawsuit brought by Prince Abdulla Al-Khalif of Bahrain.

The sheik claims he bankrolled the singer’s lavish lifestyle in exchange for an exclusive recording contract. The billionaire sent songs for him to record but claims he was blanked.

He told the court yesterday: “Many times he confirmed to me he would pay me back.”

Pepatah Melayu Yang Logik Tapi Takde Makna.

1. Kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah

2. Tak lapuk dek hujan, tak lekang macam rambutan

3. Tiada rotan, pelempang berguna juga

4. Biar lambat asalkan tak cepat

5. Biar putih tulang, jangan kuning gigi

6. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula

7. Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar

8. Carik-carik bulu ayam, lama-lama jadi shuttlecock

9. Secupak takkan jadi 18 cupak

10. Gajah mati meninggalkan gading, udang harimau mati meninggalkan kulit,

manusia mati meninggal dunia

11. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula makanan di dalam mulut.

12. Harapkan pagar, pagar tidak boleh diharap

13. Alang-alang mandi biar guna sabun

14. Berapa berat mata memandang, berat lagi seguni beras

15. Cubit paha kanan, paha kiri tak rasa apa-apa pun

16. Diam-diam ubi berisi, diam-diam orang... bisu

17. Hidup segan, mati di tanam

18. Ikut hati mati, ikut rasa merasa

19. Lembu punya susu cap teko dapat nama

20. Sehari selambar benang lama-lama benang habis

21. Jika kail panjang sejengkal, beli le yang panjang sikit kalau nak ngail

di laut (beli la pukat tunda lagi baik)

22. Hendak seribu daya, tak hendak tak apa

23. Membujur lalu melintang pukang

24. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik

hari tak hujan

25. Sebab pulut santan binasa, sebab mulut habis pulut

26. Kecil-kecil cili padi, kecil lagi biji cili

27. Kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi boleh belah

Video Pekerja Zoo di baham harimau putih.

Sebelum ini saya postkan gambar pekerja zoo dibaham harimau.
Untuk melihat video, sila klik di sini

Alfatihah untuk mangsa.

Awan naungi pesawat membawa jenazah - Kisah dari seorang Pilot yang akhirnya memeluk Islam.

"Tajuk diatas ialah tajuk sebuah artikel diruangan Pedoman & Iktibar majalah Mastika keluaran Julai 2008 (ms118). Ia merupakan artikel menarik selain daripada artikel mengenai Tok Guru Nik Abdul Aziz di ms 84. Meremang bulu roma saya setelah membaca kehebatan ulama tersebut sehinggakan didalam perjalanan terakhir beliau menuju ke alam barzakh pun masih lagi “berdakwah” hingga pilot terbabit dengan izin Allah memeluk Islam.

Bukan itu sahaja, menurut pilot tersebut, di sepanjang penerbangan tersebut awan memayungi pesawat tersebut sedangkan tempat lain keadaan panas terik. Kejadian tersebut juga disaksikan oleh krew pernerbangan tersebut. Melihat kepada kejadian aneh itulah, pilot tersebut mengambil keputusan untuk memeluk Islam. Subhanallah.


Siapakah ulama tersebut? Tidak dinyatakan namanya tetapi banyak fakta2 yang menarik berkenaan ulama tersebut yang boleh membawa kita mengenali siapakah beliau. Antaranya :

Beliau merupakan seorang yang terkenal yang berjuang atas nama Islam.
Beliau meninggal dunia akibat serangan sakit jantung 6 tahun yang lepas di sebuah Hospital di Kuala Lumpur
Jenazah beliau diterbangkan ke sebuah negeri di utara dengan pesawat Hercules TUDM daripada airport Subang. Selain itu jenazah beliau juga diiringi oleh polis.
Disemadikan di sebuah madrasah negeri kelahiran beliau sesuai dengan wasiat beliau.
Ribuan rakyat hadir dari seluruh pelusuk negara untuk memberi penghormatan terakhir kepada beliau, sehinggakan setiap orang yang datang berebut-rebut hendak mengangkat jenazah beliau.
Itulah antara fakta2 yang dinyatakan tentang jenazah ulama tersebut. Saya yakin, berdasarkan fakta2 tersebut, ulama yang dimaksudkan ialah Almarhum Ustaz Fadhil Nor, mantan Presiden PAS.
Almarhum meninggal dunia akibat serangan sakit jantung di HUKM pada 23 Jun 2002. Almarhum disemadikan di Madrasah Darul Ulum, Pokok Sena, Kedah negeri kelahirannya. Jenazah Almarhum diterbangkan dengan pesawat Hercules TUDM di Subang dan tiba di airport Kepala Batas dengan disambut lebih 20,000 orang. Ramainya orang yang datang untuk memberi penghormatan terakhir kepada Almarhum sehinggakan jalan raya sesak teruk lebih 20 km. Kesan kesesakkan tersebut telah bermula dari tol-tol yang menghala ke Kedah, dan orang ramai terpaksa berjalan kaki ke Darul Ulum sejauh 10 km. Subhanallah.



Cerita awan memayungi pesawat yang membawa jenazah Almarhum Ustaz Fadhil Nor ini mungkin baru kita dengar. Dan ia diceritakan oleh pilot yang membawa kapal terbang tersebut. Inilah bila berjuang dengan keihklasan, balasan yang Allah tunjukkan dengan jelas kepada kita dan ia sebagai pemangkin semangat kita untuk terus memperjuangkan agama Allah. Kehebatan & keihklasan Almarhum berdakwah dan berjuang untuk agama sehinggakan didalam perjalanan terakhir beliau menuju ke alam barzakh pun masih lagi “berdakwah” hingga pilot terbabit dengan izin Allah memeluk Islam. Sememangnya Almarhum berjuang tanpa mengenal erti penat dan lelah untuk memartabatkan agama Allah di bumi Malaysia ini. Almarhum disegani teman dan lawan.


Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Almarhum.

Al-Fatihah.

dipetik dari mesranet

Kepala Di Makan Ulat (Seram Ganas!)



Ini akibat makan sushi & sashimi (ikan mentah, gurita mentah,udang mentah, dsb). Nama org ini Shota Fujiwara dari Gifuprefecture, jepun, umur 80 thn, telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoric-nya sejak tahun itu. Setelah menjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray, doktr yang merawatnye menemukan sarang ulat di bawah kulit kepalanya namun masih diluar tempurung otaknya.

Jadi, BERHATI-HATILAH MEMAKAN SUSHI & SASHIMI !!!
Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal
dari parasit yg selalunye didapat pada tubuh ikan mentah baik ikan
laut maupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan
dgn melalui proses pemasakan dgn panas yang tinggi (digoreng, dipanggang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu).

Jumaat, 21 November 2008

JANGAN Minum Air Yang Lama Di Simpan Dalam Kereta!

Ditujukan khusus untuk wanita yang disayangi.

Air botol plastik di dalam kereta adalah sangat berbahaya!!!

Punca inilah menyebabkan Sheryl Crow mengalami kanser payudara. Sheryl tampil ketika acara Ellen show dan menceritakan hal yang sama. Hal ini telah diperakui antara penyebab utama berlakunya kanser payudara, terutama di Australia.

Ibu kepada seorang rakan yang di diagnosis, telah mengidap kanser payudara. Doktor berkata: Wanita tidak boleh meminum minuman yang sudah lama berada di dalam kereta.

Kita sedar, setiap bahan plastik mengandungi kimia tersembunyi. Hawa panas kereta yang memanaskan botol plastik itu lah yang menyebabkan kanser. Jadi tolong berhati-hati dan jangan minum air dalam botol plastik yang ditinggalkan di dalam kereta.

Hawa panas dapat menyebabkan toksin/racun yang berpunca daripada plastik kemudian bercampur dengan air. Seeloknya gunalah gelas stainless steel atau botol kaca ok!

Menteri Besar Kedah Buat Hal Lagi!


APA LAGI KALI NI..BACA SAMPAI HABIS KEMUDIAN KOMEN.

Azizan sumbang gaji RM10,000 sebulan
Jimadie Shah Othman | Nov 21, 08 11:29am

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak membuat potongan gajinya lebih RM10,000, jumlah paling besar yang pernah dibuat oleh seorang menteri besar, kata seorang pemimpin PAS negeri.

Potongan itu daripada jumlah gajinya RM14,100 dimulakan sejak awal pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat pimpinan PAS di negeri itu, Mac lalu, namun ia tidak diumumkan secara meluas, kata timbalan pesuruhjaya PAS Kedah, Hassan Abdul Razak.

Jumlah wang yang dipotong itu disalurkan kepada agensi-agensi kerajaan negeri bagi mencontohi amalan cara hidup sederhana yang selama ini diamalkan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Hassan mendedahkan amalan Azizan itu bagi menyangkal dakwaan pesuruhjaya PAS itu bermewah-mewah selepas menjawat kerusi nombor satu dalam pentadbiran Kedah.

Hassan menambah, potongan itu diumumkan pertama kali dalam program taklimat dasar-dasar kerajaan kerajaan negeri di ibu negeri apabila dibangkitkan PAS kawasan Alor Star, 14 November lalu.

Bagaimanapun, katanya, perkara itu tidak didedahkan sebelum ini kerana "(hendak) membuat kebaikan tidak perlu dihebah-hebahkan".

Ahli-ahli akar umbi PAS negeri baru-baru ini dilaporkan tidak berpuas hati dengan pentadbiran kerajaan PAS Kedah.

Malaysiakini difahamkan, dalam pertemuan minggu lepas, menteri besar dan kerajaan Kedah mendapat kritikan pedas wakil-wakil PAS kawasan sehingga beliau diminta menyerahkan portfolio agama yang dipegangnya kepada exco lain.

Azizan juga turut dituduh gagal memperkasakan pelaksanaan Islam yang diperjuangkan PAS seperti membiarkan pusat hiburan beroperasi sehingga lewat pagi dan arak dijual bebas di Langkawi.

Pegawai kerajaan pula didakwa mendapat layanan istimewa daripada menteri besar berbanding pegawai lantikan politik.

Selain itu, Azizan dan barisan exco dikatakan selalu memberikan alasan sibuk sehingga susah ditemui rakyat tetapi didakwa rajin bermain golf.

Dihubungi Malaysiakini hari ini, Hassan berkata, selain soal kepemimpinan Azizan, kebajikan guru Kelas Al-Quran dan Fardu Ain (Kafa) antara perkara utama yang dibangkitkan.

Selain itu, tambahnya, PAS Kedah didakwa "bongkak dengan PKR".

Bagaimanapun, kata Hassan, perkara itu dijelaskan oleh menteri besar di hujung program di Kompleks Alor Star.

Wakil-wakil PAS daripada 15 kawasan di seluruh Kedah turut dikatakan berpuas hati dengan penjelasan tersebut.

Sehubungan itu, Hassan berkata, kritikan kepada kerajaan negeri merupakan salah faham dan dibuat berdasarkan "cakap-cakap di kaki lima".

Menurutnya, dalam pentadbiran kerajaan, ada perkara yang telah dibuat tetapi belum diumumkan dan ada yang belum dibuat tetapi telah dirancang dan akan dijalankan secara berperingkat-peringkat.

Komen-komen itu, termasuk yang pedas dan negatif, diusulkan secara bertulis oleh wakil-wakil PAS kawasan tanpa menyatakan nama pengemuka soalan-soalan tersebut.

Komen-komen di pertemuan tertutup ini bagaimanapun terbocor kepada umum, termasuk Umno dan pihak media.

Hassan kesal kerana dokumen yang dianggap sulit itu telah “dicuri pihak tertentu”.

Majlis sumbang saran kali ketiga itu dihadiri wakil-wakil PAS kawasan, semua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dan ahli-ahli parlimen PAS Kedah.

Majlis itu merupakan susulan selepas pertemuan Ogos lalu, sementara perjumpaan pertamanya diadakan sejurus selepas kemenangan parti itu dalam pilihanraya umum, Mac lalu.

PAS negeri merancang menjalankan sesi taklimat dasar-dasar kerajaan negeri kepada jentera parti empat kali setahun

Penjaga Zoo Dibaham Harimau






Peristiwa menyayat hati ini berlaku di sebuah zoo di Singapura beberapa hari lepas.
Saksikanlah detik-detik terakhir penjaga zoo rakyat Malaysia yang penuh dramatik ini.Alfatihah untuk beliau.

Khamis, 20 November 2008

Ustaz Arif CAKRA ALAM or CAKRA PUTAQ ALAM??Dah Kantoi

Trick ustat ni didedahkan oleh stesen tv dari Korea.Mereka merakam aksi si ustat ni dan bawa balik untuk dianalisis oleh seorang ahli trick eropah.Korang rasa ustat ni tipu ke tak?Bagi aku dia sah2 menipu orang.

Part2

Hoho..kaya hasil dari PUSAT RAWATAN CAKRA PUTAR ALAM...

Selasa, 18 November 2008

Harga Minyak Sepatutnya RM1.60 - Pakar


Minyak Patut RM1.60 - Pakar

Kerajaan wajar menurunkan harga petrol kepada RM1.60 seliter memandangkan harga pasaran minyak mentah dunia merudum sehingga ke paras AS$60 (RM210) setong.

Pengerusi Pusat Pengajian Ekonomi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. Nor Ghani Md. Nor berkata, harga itu berdasarkan perbandingan ketika harga petrol dijual RM1.92 seliter dalam keadaan harga pasaran dunia sekitar AS$70 setong.

Bagaimanapun katanya, harga minyak dunia dijangka berlegar sekitar paras AS$90 setong beberapa bulan akan datang ekoran Pertubuhan Negara Pengeluar Minyak (OPEC) mengurangkan pengeluaran.

“Saya jangkakan harga minyak boleh diturunkan di bawah RM2 iaitu antara RM1.60 hingga RM2 dengan melihat keadaan ekonomi negara ketika ini.

“Jika harga minyak turun, pengguna akan berbelanja lebih, tetapi harga barangan mungkin tak turun sebab pesaing kurang.

“Contohnya pembekal makanan ayam hanya ada beberapa sahaja di negara ini,” katanya ketika dihubungi semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tentang trend penurunan harga minyak dunia ketika ini yang merudum dan dikatakan akan mencecah sehingga ke paras AS$60 setong.

Ketua Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd. Yusof Abdul Rahman pula berkata, harga petrol boleh diturunkan kepada RM2.15 seliter tetapi tidak di bawah RM2.

Ini kerana katanya, walaupun harga minyak dunia mengalami penurunan sehingga paras AS$60 setong, ia juga akan memberi impak kepada pendapatan negara.

http://kedahlanie.blogspot.com

Bersembahyang sebelum MATI menjemput (ke kubur)

Lagi iklan Arab yang best!

Isnin, 17 November 2008

Kawan Aku Tak Nak Kat UMNO sebab...



Utusan Malaysia, 10 Mac 1982, menyebutkan bahawa pada 9 Mac 1982 di Parlimen, Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohammad berkata; “ Dalam keadaan bahawa orang-orang Islam hanya 50 peratus sahaja daripada penduduk sesebuah negeri, pelaksanaan undang-undang Islam tentulah terpaksa mengambil kira siasah yang wujud dalam keadaan, Yang pertamanya ialah soal kemampuan dan yang keduanya ialah soal keadilan, Adalah tidak adil dalam masyarakat majmuk jika pencuri Islam dipotong tangan, tetapi pencuri bukan Islam tidak dikenakan hukuman sama kerana tidak ada saksi-saksi Islam.” - PM menekankan, dalam keadaan ini, hukuman terhadap penjenayah terpaksa disamakan baik dari segi proses keadilan atau hukuman.
. Menteri Kewangan ,Tengku Razaleigh di Pulau Pinang pada 27 Mac 1982 telah menyeru agar seluruh rakyat menolak parti-parti agama dan perkauman kerana parti-parti tersebut mengancam perpaduan dan persefahaman antara kaum yang telkah wujud selama ini.Beliau menambah lagi bahawa isu-isu seperti ayat Al-Quran yang digunakan ..........untuk mencari pengaruh mereka di kalangan orang-orang Melayu amat berbahaya kepada perpaduan kaum yang telah menjamin keselamatan negara selama ini.Inilah antara kekeliruan dan usaha yang dibuat untuk menentang Islam yang dibuat oleh Umno. Ucapan ini dengan jelasnya menafikan Umno sebagai parti agama dan bererti menolak Al-Quran sebagai perlembagaan(piagam) hidup manusia.

JAWAPAN TERHADAP KENYATAAN CHEDET N KULI…
Daripada kenyatan Perdana Menteri itu beerti: pertama- untuk melaksanakan undang-undang Islam hendaklah mendapat keredhaan orang kafir terlebih dahulu, kedua- menjaga hati orang kafir adalah lebih penting daripada untuk menyelamatkan orang-orang Islam terhumban ke neraka, ketiga-Islam (Allah) hendaklah disesuaikan menurut kehendak masa, dan nafsu manusia yang senantiasa berubah, yang bererti kehendak Allah hendaklah mematuhi kehendak manusia.
Apabila kita merujuk kembali kepada pemerintahan Rasulullah saw di negara Islam Madinah, golongan Islam sedikit sahaja, dan golongan kafir lebih daripada 5,000 orang, tetapi Rasulullah tetap juga malaksanakan sistem pemerintahan dan undang-undang Islam. Di sini bererti Umno sebagai parti Islam yang terbesar di Malaysia telah mengikuti SUNNAH THAGHUT, bukannya sunnah Rasulullah saw.


FATWA PARA ULAMA MENANGKIS KENYATAAN
CHE DET INI...!!
Pejabat `Ilmi, Fatwa, Dakwah dan Kepim- pinan, Kerajaan Arab Saudi ; di dalam buku “ Dalil Al-Haj wal-Mu’tamir Waza`ir Masjid Rasulullah; dalam perkara - perkara yang membatalkan Islam; perkara keempat ialah :
Barangsiapa yang mengi’tiqadkan bahawa petunjuk yang lain lebih baik (sempurna) daripada petun- juk yang dibawa Nabi s.a.w atau hukum buatan manusia lebih bagus daripada hukum-hukum yang dibawa Nabi, seperti orang-orang yang lebih mengutamakan hukum Thaghut daripada hukum-hukum Nabi maka dia adalah KAFIR. Perkara-perkara yang termasuk dalam hal ini adalah seperti berikut;-
A. I’tiqad bahawa undang-undang atau sistem-sistem buatan manusia lebih utama daripada syariat Islam atau sistem Islam tidak layak lagi dilaksanakan dalam abad ke-20 atau sistem Islam menyebabkan kemundu- ran atau ketidakmajuan umat Islam.
Atau menganggap bahawa Islam hanya TERHAD kepada perkara-perkara yang berkaitan dengan peribadi seseorang dengan Tuhannya sahaja tanpa dimasukkan perkara-perkara yang berkaitan dengan urusan hidup. ( *seumpama politik, ekonomi, sosial dsb )
B. Berpendapat bahawa pelaksanaan hukum - hukum Allah dalam seumpama memotong tangan pencuri atau merejam penzina adalah kejam dan tidak sesuai pada zaman ini kerana masyarakat majmuk dan lain2.
C. I’tiqad bahawa harus dijalankan hukum-hukum selain daripada hukum-hukum yang diturunkan Allah dalam bidang-bidang mu`amalah (perniagaan), syariah atau hudud ( undang- undang ) atau sebagainya, walau- pun ia tidak mengganggap bahawa hukum-hukum itu lebih baik dan utama daripada hukum-hukum syara’. Kerana i’tiqad yang sedemikiannya bererti telah mengharuskan perkara-perkara yang diharamkan Allah meng ikut Ijma’ dan setiap orang yang mengharuskan perkara yang diharamkan Allah daripada perkara-perkara yang diketahui haramnya dalam agama seperti zina, berjudi, riba dan menjalankan hukum selain daripada hukum-hukum Allah maka mereka ( yang mengharuskan yang haram itu ) adalah kafir mengikut ijma’.


UMNO menegakkan cara hidup sekular. Sekularisme sebagai berhala moden.
Ulama’ menta’rifkan bahawa berhala itu diklasifikasikan kepada dua; berhala zahir dan berhala batin. Berhala lahir ialah dalam bentuk berhala yang dapat dilihat, yang bermacam-macam jenis, bentuk serta bahannya. Berhala batin pula ialah berupa fahaman- fahaman, ajaran-ajaaran, idedologi-ideologi dan apa-apa cara hidup yang diciptakan oleh manusia dari semasa ke semasa yang bertentangan dengan Islam. Kesemua berhala di atas dapat digolongkan sebagai Thaghut. Perkara yang mensyrikkan manusia, yang menggugurkan dua kalimah syahadah. Firman Allah yanhg bermaksud:
“ Dan sesungguhnya kami telah mengutuskan rasul-rasul pada setiap umat ( untuk menyerukan ) : Sembahlah Allah ( sahaja ); jauhilah Thagut itu, maka di antara umat - umat itu ada orang- orang yang diberi petunjuk oleh Allah dan ada pula di anataranya orang - orang yang sudah pasti kesesatan baginya. Maka berjalanlah kamu di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang - orang yang mendustakan (Rasul- Rasul).
[ An- Nahl: 36]
Sekularisme ternyata merupakan satu ideologi atau fahaman yang menjadi anutan rakyat dan negara Malaysia; samada sedar atau tidak. Dalam satu masa seorang Muslim mengaku bahawa dirinya adalah Islam; dalam masa yang sama juga menganut, memuja menyembah satu fahaman yang lain yang bertentangan dengan aqidah Islam Dan kalaulah begitu, maka daripada segi pengertian tauhid uluhiyah, maka terkeluarlah mereka itu daripada Islam.
Nabi saw ada bersabda yang berbunyi:
“ Akan berlaku sebelum kiamat beberapa fitnah bagai bahagian malam yang gelap-pekat, ( di mana ) seseorang lelaki di waktu pagi sebagai seorang mu’min (beriman dan (apabila) petang menjadi kafir; mukmin di kala petang dan kafir di kala pagi, beberapa golongan menjual ( menukarkan ) agama mereka dengan kepentingan dunia.”- Ini menunjukkan bahawa pegangan manusia itu kerap berbalik-balik tanpa mengira had, masa atau waktu [ Hadith Riwayat AT-Turmidzi:hadis yang Ghorib tetapi pada lahirnya At-Turmidzi menghasankannya]
APABILA PAS KELANTAN NAK LAKSANAKAN HUDUD..INI JADINYA..!!
Setiap dasar dan keputusan yang dibuat oleh UMNO akan memberi kesan kepada pemerintahan kerajaan Malaysia dalam segala perkara termasuk dalam hal perlaksanaan undang -undang Islam . Dalam kajian penulis kenyataan pemimpin utama UMNO di dalam perkara yang berkaitan dengan undang -undang Islam sering berdolak dalik . Hal ini boleh diikuti di dalam kenyataan akhbar sejak timbul isu Hudud iaitu sekitar oktober 1992 selepas kenyataan Dr Mahathir seolah - olah membenarkan Kerajaan Kelantan malaksanakan Hudud dalam kempen pilihanraya kecil Dun Bukit Payong , Trengganu. Rentetan daripada itu kerajaan Kelantan bersungguh - sungguh untuk melaksakanakannya dan menyiapkan draf dan disahkan oleh Dewan Undang Negeri Kelantan . Hasil kesungguhan Kerajaan Kelantan , maka Perdana Menteri selaku Presiden Umno telah menghantar surat amaran kepada kerajaan Kelantan supaya tidak melaksanakan Undang - Undang Islam di Kelantan dengan dakwaan sebagai Hudud Pas.

PERDANA MENTERI MALAYSIA

YAB Tuan Haji Nik Abd Aziz Bin Nik Mat
Menteri Besar Kelantan
Kelantan

T.A.B . Tuan Haji,
PENGUATKUASAAN KANUN JENAYAH SYARIAH II 1993 DI NEGERI KELANTAN
Rujukan : MB(KN)(S)16/6/(26)
Bertarikh 8 Jun 1994

Pihak kerajaan pusat sentiasa berpandu kepada kebijaksanaan ( al-Hikmah ) yang telah ditunjukkan oleh baginda Rasulullah saw dan juga para sahabat baginda khususnya al-khulafa al-Rasyidin dalam melaksanakan ajaran Islam lebih - lebih lagi yang berkaitan dengan hukum - hukum jenayah .
..……
Kerajaan Pusat tidak berhajat untuk bersubahat dengan PAS bagi melaksanakan ketidakadilan semata - mata untuk kepentingan politik dan sokongan oleh orang yang telah diabui matanya . Kerajaan Malaysia yang senatiasa dan terus mempertahankan ajaran dan nilai - nilai Islam tidak dapat membenarkan Kerajaan Pas menjalankan sesuatu yang bercanggah dengan prinsip keadilan dalam Islam , maka Kerajaan Pusat akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap Kerajaan Pas demi menjaga maruah dan ketinggian martabat Islam dan penganut - penganutnya.

DR. MAHATHIR BIN MOHAMAD
15 Julai 1994
Surat daripada Perdana Menteri yang dinyatakan di atas dikemukakan dengan panjang bersama dengan hujjah bahawa Undang -Undang Jenayah yang dikemukakan oleh PAS bercanggah dengan prinsip Islam. Surat ini telah dijawab oleh Menteri Besar Kelantan dengan penjelasan yang terperinci berdasar nas - nas syarak dan pandangan dalam surat balas bertarikh 17 November 1994 ( MB.K.N.(S) 19/2(36) sebanyak 33 muka surat . Balasan surat ini tidak dibalas oleh Perdana Menteri dan mengambil sikap untuk terus menghalang perlaksanaan undang - undang Islam melalui ucapan beliau seperti berikut :

" Kita akan mengambil tindakan jika Kelantan meneruskan usaha melaksanakan hudud "

" Saya akan memastikan bahawa negeri - negeri yang diperintahkan oleh oleh BN tidak akan melaksanakan hudud"

Kenyataan Perdana Menteri selaku Presiden UMNO jelas menolak perlaksanaan hukum hudud seperti yang mahu dilaksanakan oleh PAS. Kenyataan beliau dan pemimpin UMNO yang lain yang berdolak dalih ini mengelirukan masyarakat .


Kata Imam Al-Ghazali: Sesungguhnya syariat (undang-undang Islam itu dasar dan kerajaan itu sebagai pengawal. Dan setiap barang yang tidak ada dasar maka pasti ia akan runtuh dan setiap barang yang tidak ada pengawalnya maka pasti ia akan hilang.- Ihya’ `Ulumuddin, Jilid 1.
Pandangan ulama’ Islam ke atas orang yang memisahkan agama Islam dari politik. .Jabatan Kajian Ilmiah Fatwa dan Dakwah Kerajaan Arab Saudi telah mengeluarkan fatwa,iaitu batal Islam seseorang yang mengi’tiqadkan bahawa agama Islam itu hanya terhad dalam hubungan seseorang dengan Tuhannya semata tanpa masuk campur dalam urusan hidup yang lain.(i)
2.Berkata Sheikh Munir Lutfi (ii) bahawa jadi murtad orang yang menghalalkan pemisahan agama Islam dari politik sama hukumnya dengan orang yang menghalalkan riba’.
3.Memisahkan agama Islam daripada politik adalah jalan yang paling ringkas untuk menjadi kafir.(iii)
4.Berkata Al-Maghfurlahu Sayyid Qutb:Jadi kafir mereka yang berkata muslihat manusia itu berlainan dengan yang diturunkan dan disyari’atkan oleh Allah dan tidak kekal orang yang berkata seperti itu dalam Islam walaupun sesaat. (iv)
5.Berkata Dr.Yusuf Qaradawi(v) orang yang memisahkan agama dari politik adalah orang yang sesat lagi menyesatkan orang ramai.Oleh yang demikian kedua-duanya tidak boleh didengar dan tidak boleh diterima sama sekali.(vi)
Berkata Sheikh Islam adddaulah Uthmaniyyah Mustafa Sobri dalam kitabnya “Mauqif al-aql wal ilm wal ‘alaam min rabbil ‘aalamin wa-ibaadihil mursalin,hal :164,juz 1,yang ertinya;
Ada pun sekiranya pemerintah keluar daripada hukum-hukum agama dengan dakwaan bahawa kepatuhan kepada suruhan agama dan larangannya wajib ke atas rakyat tidak wajib ke atas pemerintah maka perbuatan itu adalah memisahkan agama daripada negara pada dasarnya yakni dengan I’lmiah dan I’tiqad.Ini adalah murtad rakyat bersama negara sekiranya rakyat menerima keadaan kerajaannya ataupun rakyat redha dengan jkerajaan .Seperti kerajaan yang memerintah adalah kerajaan demokrasi berparlimen,ianya berkuasa dengan pemilihan rakyat .Maka terkenalah ke atas kedua-dua rakyat dan kerajaan dengan firman Allah:-
“Sesiapa yang tidak menghukum dengan hukum Allah maka mereka termasuk dalam golongan Kafir”
(I) Dalil Hajj wal Mu’tamar wazzaa-ir ;ri-aasah idaaraatil buhus al-ilmiyyah wal iftaa-ie wad-da’wah bil mamlakatil “arabiyyah as-sa’udiah,hal 13
(ii) Sheikh Munir Lutfi ialah seorang A’lim di Syria dan pernah menjadi Dekan Fakulti Syari’ah,Universiti Syria ,Damsyik
(iii) Mauqif al-aql wal ilm ‘aalam min rabbil a’lamin juzuk 4,hal 281
(iv) Sayyid Qutb ,Maalim fit Toriq, hal 96
(v) Dr. Yusuf Qaradawi adalah seorang ulamak terkemuka di zaman ini dan mempunyai karangan-karangan yang begitu banyak dan beliau pernah menjawat jawatan sebagai Dekan Fakulti Pengajian Islam ,Universiti Qatar,Qatar.
(vi) Ad-Da’wah soutul haq wal hurriyah, bilangan 8

Makan Daging Mentah

Iklan Arab yang best.

Sajak Kematian a.k.a Siksaan Kubur



Apa komen anda?

Ahad, 16 November 2008

Bolehkan anda berkahwin dengan JIN?

Soalan

Ada seorang ditempat saya, disebut oleh orang kampung bahawa dia telah berkahwin dengan jin Islam, mempunyai anak dan hidup dalam keadaan rukun damai. Kebetulan saya pernah ke tempat orang ini, ke rumahnya. Saya dapati dia tinggal seorang diri, tetapi rumahnya bersih seolah-olahnya ada yang menguruskannya. Persoalan besar saya bolehkah kita manusia, berkahwin dan beranak pinak dengan makhluk halus?

Jawapan

Seperkara yang jelas kepada kita bahawa makhluk ini wujud dan boleh menyerupai dengan rupa-rupa yang mereka kehendaki dengan izin Allah S.W.T. Persoalan sama ada boleh atau tidak manusia berkahwin dengan makhluk halus dari segi sejarahnya banyak yang kita dengar bahawa Balqis adalah seorang raja di zaman Nabi Sulaiman. Bapanya manusia dan ibunya daripada jin, ibunya bernama Balqmah binti Saisan.

Dalam sebuah hadis daripada Abu Hurairah, katanya Rasulullah s.a.w pernah berkata bahawa salah seorang daripada ibu bapa Balqis adalah jin. Hadis ini ada dalam Kitab al-Jami' as-Saghir oleh Imam as-Sayuti.

Tetapi apabila balik kepada masalah hukum, dengan jelas al-Quran, Allah berfirman (mafhumnya), "Dan Allah telah menjadikan bagi kamu pasangan hidupmu dari jenis kamu juga". (Surah an-Nahli ayat 72)

Firman Allah (mafhumnya), "Dan di antara tanda-tanda keagungan Allah dijadikan bagi kamu dari jenis kamu juga, pasangan-pasangan hidup, supaya kamu mendapat ketenangan dengannya dan dijadikan bagi kamu kasih sayang dan rahmat daripada Allah S.W.T." (Surah ar-Rum, ayat 21).

Kedua-dua ayat ini boleh difahami dengan mudah bahawa pasangan hidup manusia adalah manusia juga. Barulah akan wujud ketenangan, kasih sayang, tambatan hati dan saling percaya mempercayai.

Bayangkan jika kita mempunyai isteri dari kalangan makhluk halus orang lain tidak nampak, kita nampak seorang sahaja, atau mungkin kita pun tidak nampak tetiba kita berselisih faham, bergaduh dan sebagainya, bagaimana akan terjadi kepada rumah tangga kita.

Hadis yang diriwayatkan oleh Yunus bin Yazid daripada Azzubri katanya, Rasulullah s.a.w menegah manusia mengahwini jin.

Berpandu kepada ayat dan hadis saya sebutkan, atas alasan ini jumhur ulama berpendirian, tidak harus mengahwini jin, jika berlaku perkahwinan, maka perkahwinan itu tidak sah. Kalau berlaku perhubungan jenis, mereka berkesedudukan dalam keadaan haram.

Tetapi Imam Malik bin Anas mengatakan perkahwinan itu adalah makruh dan ada ulama yang sependapat dengan Imam Malik.

Namun apapun yang dapat dilihat maka perkahwinan ini suatu yang kudus, yang pasti diketahui syarat sah perkahwinan, yang paling asas adalah agama.

Jika jin itu bukan Islam maka perkahwinan tidak sah. Jika dikatakan jin itu Islam, bagaimana boleh kita pastikan benar-benar bahawa dia Islam, apakah dengan pengakuan mulut yang mengatakan bahawa dia (jin) Islam boleh diterima.

Jika dikatakan jin itu mempunyai keilmuan Islam yang tinggi dan dia beramal dengannya, maka sama juga dengan manusia yang mengkaji Islam, tetapi tidak Islam.

Malah ada kalangan sarjana Barat yang banyak menghafal al-Quran, menghafal hadis dan mengetahui banyak hukum (terutama orientalis), kalau di alam manusia boleh berlaku, maka tidak mustahil di alam jin juga ianya boleh wujud.

Maka jalan yang terbaiklah, kahwinilah dengan manusia, seperti yang disebut Rasulullah, "Kahwinilah perempuan-perempuan manusia, kerana mereka boleh mendatangkan harta."

(sumber dari darulsyifa)


Apa komen anda?

Real Kekasihku Seru??


Lelaki ini tidak sanggup untuk berpisah dengan isterinya yang telah meninggal dunia.Jadi dia telah mengawetkan mayat isterinya dan...dia tinggal bersama "isteri"nya untuk beberapa lama.

Anak anjing atau manusia?

Yang pasti, ibunya adalah seekor anjing.Adakah bapanya juga anjing atau...mungkinkah wujud skandal di antara anjing betina ini dan tuannya?Persoalan yang masih belum terungkai..Apa komen anda?

Sabtu, 15 November 2008

Wajah Terakhir Pengembom Bali


Kiriman ini tidak bertujuan menyebelahi mana2 pihak.Cuba sebagai paparan untuk umum.
Adakah mereka mati shahid?Anda tentukan sendiri.
Apa komen anda?

Peluru Berpandu Iran





Kini anda tahu kenapa Amerika begitu membenci Iran sepertimana mereka membenci Iraq seketika dulu. Mereka bimbang ancaman dari negara Islam yang mempunyai teknologi persenjataan yang canggih.

Lihat sistem pertahanan negara Iran http://uskowioniran.blogspot.com

Khamis, 13 November 2008

Nak Wajah Cun?



Petua 1 : Buah tomato dikisar halus. Lumurkan pada muka seberapa ketika. Sebaiknya dilakukan pada waktu malam kerana tiada gangguan. Setelah agak lama, cuci muka dgn air suam. Amalkan selalu. Buah tomato ini juga berfungsi utk membersihkan kulit.

Petua 2 : Bancuh sedikit asam jawa bersama air dan sesudu tepong ubi. Kacau sehingga ia menjadi larutan pekat. Pupurkan kepada muka yang telah dibersihkan. Biarkan ia mengering lebih kurang lima belas minit. Selepas itu barulah dibilas.

Petua 3 : Didihkan susu segar atau pun susu tepung bercampur air. Biarkan ia sejuk lalu disapukan kepada muka. Biarkan kering lalu dibasuh dengan air bersih.

Kelebihan Surah Al-Mulk


Surah Al Mulk adalah surah keamanan dan keselamatan, kerana ia menyelamatkan pembaca-pembacanya dari siksa kubur. Sejarah telah membuktikan seperti yang berlaku di zaman Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam. Ibnu Abbas menceritakan:

"Pernah suatu ketika setengah para sahabat berkhemah di atas kubur. Mereka sebenarnya tidak menyangka tempat itu adalah kubur. Setelah beberapa ketika berada di dalam khemah, mereka tiba-tiba terdengar suara orang membaca Surah Al Mulk dari mula hinggalah akhirnya. Suara itu datangnya dari dalam tanah. Tahulah mereka, sebenarnya mereka sedang berkhemah di atas kubur. Kemudian hal itu diadukan kepada Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam lalu baginda bersabda yang bermaksud: "Surah Al Mulk adalah surah pelepasan kerana ia menghindar pembacanya dari azab neraka."

Meskipun begitu, Surah Al Mulk juga mempunyai kelebihan-kelebihan yang lain. Di sini penulis bentangkan sebahagian daripadanya sahaja. Diantaranya:

1. Abu Hurairah meriwayatkan hadis, katanya yang bermaksud: "Sesungguhnya di dalam Al-Quran itu, ada satu surah yang mengandungi 30 ayat, ia mensyafaat bagi lelaki yang membacanya. Maka selagi mana lelaki itu membacanya, selagi itu pula ia meminta ampun unutuknya. Surah itu ialah surah Al Mulk."

2. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Surah Al Mulk itu memelihara dan menghindarkan pembacanya dari azab kubur."

3. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Aku sungguh gembira, sekiranya orang mukmin sentiasa membaca surah Al Mulk sehingga seolah-olah surah itu tertulis di dalam hatinya."

4. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa membaca surah Al Mulk setiap malam, diselamatkannya dari azab kubur."

5. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesiapa membaca surah Al Mulk pada mana-mana malam, nescaya datang ke dalam kuburnya surah itu sebagai pengganti untuk bersoal jawab dengan Munkar Nakir.

6. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada satu surah yang terkandung 30 ayat. Surah itu ialah surah Al Mulk. Ia akan datang kepada pembacanya untuk membantu bersoal jawab dalam kubur sehinggalah mereka selamat masuk ke dalam Syurga."

7. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sebahagian surah-surah yang terdapat di dalam Al-Quran ada satu surah yang mengandungi 30 ayat. Surah itu surah Al Mulk. Ia memberi syafaat kepada orang yang membacanya dengan mengeluarkannya dari Neraka dan memasukkannya ke dalam Syurga."

8. Ulama berkata: "Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam tidak akan beradu melainkan setelah membaca surah As Sajadah dan surah Al Mulk."

9. Ulama berkata: "Sesungguhnya surah Al Mulk itu melepaskan pengamal-pengamalnya dari kena azab. Ia akan bersoal jawab pada hari kiamat di hadapan tuhan kerana menuntut kelepasan mereka yang mengamalkannya dari azab api Neraka."

10. Saiyidina 'Ali berkata: "Barangsiapa mengamalkan surah Al Mulk, nescaya dibawa ia pada hari kiamat di atas sayap malaikat serta wajahnya yang cantik seperti nabi Yusuf."

11. Ulama berkata: "Sesungguhnya surah Yasin dan surah Al Mulk terkandung di dalamnya beberapa rahsia dan kelebihan. Barangsiapa mengamalkannya nescaya ia mendapat rahsia-rahsia dan kelebihan-kelebihan itu serta dikasihi oleh semua manusia dan juga menjadi hebat pada pandangan makhluk."

12. Saiyidina 'Abdullah bin Abbas berkata: "Barangsiapa membaca surah Al Mulk sehingga menjadi amalan wiridnya, nescaya ia mendapat bantuan dan pertolongan dari Allah Subhanahu wa Ta'ala di dalam kuburnya. Bila azab hendak datang ke pihak kepala, terdengar satu seruan: "Tidak boleh engkau datang ke pihak kepala ini kerana ada surah Al Mulk."
Begitulah keadaanya bila azab itu pergi ke pihak kaki dan perutnya. Kerana semuanya mengandungi surah Al Mulk."

Rabu, 12 November 2008

Korang Bacalah...soo touching..

Mak.....
Terlalu bosan rasa duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu.....
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
kengkadang siaran indonesia ..
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ..
ampon kan kiter....
Mak.....
Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak......
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak..!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...
kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang...
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

Hampir sama Hampir serupa

Jumaat, 7 November 2008

Kelentong Amerika

Kelentong Amerika yang dulu2 pasal mendarat kat bulan.


enjin roket seperti yg kita maklum amatlah kuat powwer dia. tapi kat foto ni x da pun bekas2 tempat roket telah mendarat atau debu2 brterbangan....


kat angkasa tu sebijik bintang pun x da


perhatikan bayang2 tu, tidak sehala. takkan ada 2 matahari kot

lagi banyak info kat sini
http://www.ufos-aliens.co.uk/cosmicapollo.html

Rabu, 5 November 2008

5 Sebab Resume Anda Ditolak oleh Majikan


Ramai di antara anda yang pernah mengalami keadaan ini. Saya kongsikan dengan anda sedikit info berkaitan.

5 sebab mengapa resume anda ditolak oleh majikan, menyebabkan peluang anda untuk menghadiri temuduga hancur berkecai:

1. Kelulusan dan pengalaman

Kelulusan dan pengalaman anda tidak menepati ciri ciri yang diingini oleh majikan. Ada yang berkelulusan ijazah tetapi memohon jawatan sebagai kerani. Ada yang berlatar belakangkan jurusan akaun tetapi menghantar resume untuk jawatan juruteknik. Ada beberapa sebab kenapa ini berlaku.

Pertama, calon risau kerana setelah 3 bulan mencari kerja, hasilnya masih belum belum dapat. Mereka jadi termanggu manggu, kelu dan bibit bibit pupus asa mula berputik. Daripada bertanya dan berusaha mendapatkan maklum balas mengenai strategi mencari kerja, mereka membuat keputusan untuk hentam semborono dan main tembak sebarangan. Bagi mereka, lagi banyak resume yang dihantar, lagi cerahlah peluang untuk salah satunya mengena. Itulah teori mereka. Selalunya, mereka akan menyedari di kemudian hari bahawa keadaan yang lebih buruk yang akan berlaku.

2. Majikan sebenarnya telah tahu tentang anda

Jangan terkejut jika sebenarnya pihak majikan telah tahu sesuatu tentang diri anda. Lebih lebih lagi jika anda sudah mempunyai beberapa tahun pengalaman dalam sesuatu bidang.

Anda kena faham, majikan anda juga mempunyai network mereka yang tersendiri. Network ini berkemungkinan terdiri daripada rakan rakan sekerja anda, bos, orang bawahan, klien, vendor dan sebagainya. Pendek kata, orang dalam industri yang sama akan cuba untuk mengenali satu sama lain supaya urusan mereka pada masa hadapan menjadi senang.

Jika anda seorang yang bermasalah di tempat kerja, penangan buruk berkemungkinan menanti anda. Majikan juga boleh membuat siasatan terhadap anda dengan menghubungi senarai references yang terkandung dalam resume anda. Ini dibuat di luar pengetahuan anda. Jadi sebagai peringatan, jangan letakkan dahulu senarai references anda di dalam resume. Sebaliknya letak “available upon request”.

3. Resume anda membuka terlalu banyak persoalan

Mungkin tarikh yang anda masukkan dalam resume anda menimbulkan keraguan dan persoalan kepada majikan yang membacanya. Tidak kiralah sama ada ini kesilapan yang tidak disengajakan atau anda memang seorang yang tergolong dalam kategori ‘putar alam’.

Mereka juga mendapati ada ‘ruang’ di antara tempoh anda bekerja dengan syarikat lain. Contohnya, anda berhenti dengan Syarikat Kaki Sdn Bhd pada bulan Jun 2006 dan kemudian bermula dengan kerja baru di Syarikat Tumit Enterprise pada bulan September 2006. Ruang 3 bulan antara Jun dan Ogos ini menimbulkan banyak tanda tanya. Jika terlalu banyak keraguan, minat majikan terhadap anda akhirnya akan mati.

4. Teknik menghantar resume tidak kena

Bila menghantar resume dan juga permohonan kerja, lakukan dengan cara yang betul dan berhemat. Ikut adab, teknik dan saluran yang betul. Tidak perlu main hentam saja. Jangan ‘mencipta’ teknik teknik baru seperti menampal (copy & paste) maklumat resume dalam ruangan komen. Ini cara yang kurang sopan. Jangan menyalahgunakan maklumat perhubungan syarikat untuk membedil mereka dengan resume dan cover letter. Sebaliknya, cuba hubungi majikan menerusi telefon dan tanya cara yang paling sesuai untuk anda menghantar permohonan kerja dan bagaimana proses pengambilan kerja dilakukan.

5. Majikan terlalu sibuk, ataupun tidak kompeten

Syarikat syarikat yang berjaya seringkali membawa erti mereka mempunyai pekerja yang amat sibuk. Mereka amat produktif dan sering berkejar kejar menyiapkan tugas. Sikap kompetitif inilah yang menyebabkan syarikat mereka berjaya. Majikan yang mengambil anda bekerja itupun seorang pekerja dan juga manusia seperti anda. Jadi, mereka tidak terlepas melakukan kesalahan. Dek kerana terlalu kesibukan, mereka terlupa seketika tentang resume anda yang dibaca tadi.

Niat di hati mereka ingin menghubungi anda kerana resume anda bagus, tetapi keperluan kerja mengakibatkan mereka alpa. Alih alih resume anda akhirnya terperosok di bawah meja, ataupun dikuburi dengan ratusan emel lain. Ini bukanlah salah dari anda, tetapi berpunca daripada kesilapan pekerja itu sendiri. Berdoalah supaya perkara sedemikian tidak berlaku pada anda, dan teruskan berusaha, insyaallah resume anda tidak lagi akan dipinggirkan dan ditolak mentah mentah.

Selasa, 4 November 2008

Batu Tergantung


Batu Pijakan Nabi Muhammad SAW Saat Mi'raj (Batu Tergantung di Jerusalem)

Di tengah-tengah Masjid Qubbah Al-Shakhrah (Dome of the Rock), terdapat sebuah batu gunung (Arab : shakhrah) berukuran kurang lebih 13,8 x 17 meter, yang seolah-olah tergantung di udara. Subhannallah...

Bukti kebesaran Allah SWT, batu tempat duduk Nabi Muhammad SAW di masa beliau melaksanakan Isra Mi’raj sampai kini masih tetap melayang di udara. Konon pada saat Nabi Muhammad akan ber-mi’raj, batu tersebut ingin ikut, tetapi segera beliau menghentakan kakinya pada batu itu, maksudnya agar batu tersebut tak usah ikut. Batu gantung ajaib itu berada dalam masjid Umar (Dome of The Rock) di Lingkungan Masjidil Aqsha di Jerusalem.

Di bawah ini adalah foto batu tergantung ajaib yg bisa lolos karena tidak diketahui oleh pihak Israel yang menjaga tempat itu dengan sangat ketat.
Sampai sekarang mesjid Dome of The Rock ditutup untuk umum. Dan Yahudi membuat mesjid lain bernama Al Sakhra tak jauh di sebelahnya dengan kubah “emas” (yg sering terlihat di poster2 yg disebarkan ke seluruh dunia dimana2). Mesjid itu disebut sebagai Al Aqsa, dengan maksud mengelabui ummat Islam yang tidak tahu dimana mesjid Al Aqsa yang sebenarnya. Saat ini mesjid Al Aqsa yg sebenarnya sudah diambil alih oleh Israel, dan rencananya mau dihancurkan untuk diganti sebagai tempat ibadah mereka karena bersebelahan dengan tembok ratapan.

Wallahu'alambissawab... Allah knows best...

Al-Quran Palsu

Islam dicabar lagi.Kali ini dengan kewujudan "The True Furqan" atau " Al-Quran Yang Tulin".
Golongan musuh Islam ini turut mencetak dan mengedarkannya kepada umum.

Website mereka http://www.islam-exposed.org/

Ahad, 2 November 2008

Comel gak ni..

Upgrade dari Cerita Yang Biasa Kita Dengar..

Sepasang kekasih sedang asyik memadu asmara di tepi sebuah tasik, sambil berbual-bual mesra...

Makwe: bang, andaikata saya menjadi bintang...

Pakwe: abang kan jadi Ultramannya

Makwe:kenapa pulak, sepatutnya abg jadi bulan purnamalah

Pakwe:Salah tu, kan ultraman ada bintang kepunyaannya

Makwe: gitu... kalau saya jadi bunga

Pakwe: Abang jadi tukang kebunnya

Makwe: Kenapa bukan kumbang

Pakwe: Sebab kumbang keje dia hanya menghisap madu..sedangkan tukang kebun kerjanya menyiram dan membaja bunga tu setiap hari

Makwe: Wah! hebatnya abg nie... begitu pandai berkata-kata

Setelah puas berbicara dan bergurau senda, bangunlah pasangan kekasih tersebut untuk bersiar-siar... tiba2 si makwe tersepak sebatang tunggul kayu, dan jatuh tersembam ke tanah...bedebik!!!!!! macam nangka busuk daa!!!!

Makwe: Aduh!!!! sakiknya be, (awek tu rupanya minah kelate)

Pakwe: Cilako! punyo tunggul kayu... .buto ko!!!!!, tak nampak ko oghang nak lalu(rupa2nya si pakwe tu orang N9)... sayang takde apa2 ke?

Makwe: Takde sikit je bang... cuma luka sikit jer dahi nie

Pakwe:Nasib baik tunggul kayu, kalau orang tadi memang nahas abg kejekan.

Memang telah ditakdirkan jodoh mereka berdua... selang beberapa bulan
selepas itu pasangan kekasih ini pun mendirikan rumahtangga... 2 tahun
kemudian, si isteri teringat kembali kisah yang lalu sewaktu membawa anak
mereka bersiar-siar di tasik yang sama ketika bercinta dahulu,

Isteri: Bang, ingat lagi tak tempat nie?

Suami: Masakan abg boleh lupa

Isteri: Kalau saya jadi bintang

Suami: Abang jadi beginilah

Isteri: Kenapa bukan Ultraman...

Suami: Kat Malaysia mana ada Ultraman... kat Jepun adalah... apa lah awak nie

Isteri: Kalau saya jadi bunga

Suami: Abang jadi beginilah

Isteri: Apa abg nie... cakaplah betul2

Suami: Apo kono eh dongan ekau nie... dah buang tebiat ko, tak nampak anak kito tu... .kalau dah abg jadi Ultraman ngan ntah apo apo ntah laie, sapo nak bagi makan kek anak kito tu... .yang mengado-ngado nak jadi bintang tu buek apo

Isteri: Abe nie tok supo dulu... .tok rometik lasung, mete2 la saya nie doh tok comey lagi...

Suami: Takdo nak romantik kosmetik do... .

Selepas puas duduk sambil berbalah, maka berjalan pulanglah keluarga tersebut... .tiba2 si isteri tadi tersepak sebatang tunggul kayu(mungkin tunggul yg sama), lalu jatuh gedebuk!!!! ke tanah...

Isteri: Aduh abe sakik nyo!!!!!

Suami: Apo kono eh awak nie... .buto ko, punyo bosa tunggul tu tak nampak ko!!!!!!!!!!

Moral:Masa merubah segalanya..

Tak Tahan Dengan Leteran Isteri?Try This!

Ada seorang suami yang hidupnya tertekan kerana isterinya kuat berleter. Setiap hari isterinya akan beleter tak kira masa. Balik kerja lambat setengah jam, berleter. Bangun tidur lewat, berleter. Rumah berselerak sikit, berleter.

Oleh kerana sudah tidak tahan dengan leteran isterinya itu, si suami berjumpa dengan Hj. Ahmad, imam di kampungnya selepas solat jumaat. Hj. Ahmad ni memang terkenal dengan warak dan kepandaiannya mengubat pelbagai penyakit.

Bila diceritakan oleh si suami tentang perangai isterinya, Hj. Ahmad ni tersenyum dan bagitau pada si suami.

“Betoi ka hang ni dah tak larat dengaq bini hang berletiaq”.

“Betoi haji. Saya minta tolong sangat pada pak haji ni”.

“Kalau macam tu, hang bagi ubat ni kat minuman bini hang, biaq dia tidoq lena. Lepas tu hang pi buang dia kat dalam satu lubang yang dalam”.

“Itu saja ke haji?”

“Itu saja. Hang pi buatlah apa yang aku suruh. Tapi hang jangan menyesal di kemudian hari.”

“Terima kasihlah haji, tengoklah nanti macam mana”.

Si suami ni rasa tak tergamak nak buat apa yang Hj. Ahmad tu suruh. Tapi bila tiba di rumah saja, si isteri terus berleter.

“Orang lain pun sembahyang Jumaat juga, tapi tak ada lah balik sampai lewat sangat. Awak ni merayau ke mana?. Lain kerja tak ada, asyik merayau, merayau, merayau. Cubalah ingat sikit orang kat rumah ni.”

Olah kerana tak tertahan dengan leteran si isterinya ni, si suami ni pun nekad nak buat apa yang Hj. Ahmad ajar pada dia tadi.

Waktu maghrib tu, lepas saja selesai sembahyang, si suami ni bancuhlah ubat yang diberi oleh Hj. Ahmad tu tadi. Dia pun beri kat isterinya. Si isterinya pun sambil mengambil air itu sempat lagi berleter, “Ni buat-buat baik ni adalah sebabnya tu. Mesti ada hati nak tambah bini lagi. Tu yang konon-konon buat baik ni”.

Selesai saja minum air tu, si isteri terus tertidur tak sedarkan diri. Si suami pun angkat si isteri ni tadi dan bawak ke belakang rumah. Di sana ada sebuah perigi buta yang dah 20 tahun tidak digunakan. Sampai kat perigi buta tu, si suami ni pun terus campak isterinya ke dalam. Si suami pun pulang ke rumah.

Keesokkan harinya, si suami ni rasa aman. Tak ada orang berleter dia bangun lewat. Balik kerja pun tak ada orang berleter. Dia rasa selesa duduk di rumah.

Masuk hari kedua, si suami ni rasa lain macam. Rasa rindu pulak pada leteran isterinya. Dia dah mula rasa gelisah. Sepanjang hari tu asyik teringat aje pada isterinya. Masuk hari ketiga, si suami tahu dia tak boleh hidup tanpa isteri dia. Selepas saja solat maghrib kat masjid, dia pun berjumpa dengan Hj. Ahmad.

“Haji, saya rasa menyesallah haji sebab buang isteri saya dulu. Boleh tak saya dapatkan balik isteri saya tu?”.

“Itulah hang. Aku dah bagitau kat hang. Kalau hang nak buat, jangan menyesal. Laa ni aku pun tak tau apa nasib bini hang. Aku nak tolong pun aku tak jamin bini hang selamat atau tidak. Tapi hang boleh pi cuba. Malam ni juga, hang kena pi tempat hang buang bini hang tu, hang bawak sekali tali panjang. Hang campak tali tu masuk ke dalam lubang tempat hang buang bini hang, lepas tu hang selawat 3 kali. Lepas selawat 3 kali, hang tarik tali tu ke atas. Hang cuba 3 kali. Kalau lepas 3 kali pun bini hang tak keluaq, maknanya bini hang dah mampuih la.”

Si suami pun tanpa berlengah terus balik ke rumah, ambil tali panjang dan terus pergi ke perigi buta tempat dia mencampakkan isterinya 3 hari yang lepas.

Sampai saja di perigi buta tu, si suami tu terus mencampakkan tali ke dalam perigi buta tu. Selepas saja selawat 3 kali, si suami tu tariklah bini dia naik ke atas. Selepas habis tali tu di tarik ke atas, tiada isterinya keluar.

Si suami cuba buat kali yang kedua. Kali ni dia selawat 7 kali pulak. Tapi usahanya masih hampa. Si suami ni pun mulai risau. “Dah mati ke bini aku ni?”

Si suami cuba buat kali yang ketiga. Kali ni dia selawat 11 kali. Bila ditarik tali tu ke atas, dia terasa berat. Hati si suami begitu gembira. Selepas habis tali tu ditarik ke atas, yang keluar dari perigi tu bukan isterinya tapi satu jembalang yang berbulu amat lebat.

“Siapa kau ni? Mana bini aku? Celaka lah kau kalau kau makan bini aku!”

Jawab si jembalang tu, “Aku ni penunggu perigi buta ni. Dah bertahun aku duduk kat sini. Tapi sejak bini kau datang,aku jadi tak senang duduk. Hari-hari, pagi, petang, siang, malam asyik berleter, berleter, berleter. Aku sampai naik berbulu satu badan Aku dah tak tahan. Aku nak pindah pergi tempat lain. Kalau kau nak bini kau, kau ambillah dia kat bawah tu. Aku pun dah tak tahan lagi dah”.

Moral:
1. Buat Isteri: Bukan saja suami, jin pun tak bole tahan dengan orang yang kuat bebel tau!
2. Buat Suami:Suami kenela bersabar dan terima isteri seadanya.

Menantu Sultan Brunei Yang Sempoi!

Kat majlis rasmi pun dia bawa anak dia, siap dia sendiri yang dukung.Terserlah ciri2 keibuan yang sejati.Dahle kaya chumel lagi tuh..

Sabtu, 1 November 2008

Ceramah Sheikh Muszaphar RM8,000 sejam?


Abang ensem yang asik2 dok pakai baju angkasa lepas dia ke mana2 pun tu dikatakan dh "demand" rege ceramah.Kire macam demand kontrak jd model produk juga ler.Betul ke tak?korang check dan nilai sendiri!



Azamin Amin
Fri | Oct 24, 08 | 9:28:54 am MYT
Angkasawan pertama negara, Dato' Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha didakwa mengenakan bayaran sejumlah RM8,000.00 untuk satu jam berceramah, semenjak menerima pelbagai jemputan di seluruh negara setibanya dari angkasa lepas 21 Oktober tahun lalu.
Bayaran tersebut tidak termasuk penginapan hotel, tambang pengangkutan seperti penerbangan bagi ceramah yang diadakan di luar kawasan atau 'long distance' seperti Sabah dan Sarawak.

Menurut satu sumber korporat, Sheikh Muszaphar boleh memperolehi kira-kira RM1.2 juta hasil bayaran yang ditetapkan sehingga boleh menjadi 'jutawan segera' dalam masa singkat jika dikira secara purata sejumlah 150 badan korporat yang menganjurkan ceramah angkasawan sebelum ini.

Ramai yang telah membuat aduan dan dakwaan bahawa angkasawan terbabit tidak sepatutnya meraih keuntungan di sebalik kejayaannya yang ditaja melalui wang rakyat Malaysia sejumlah RM95 juta apatah lagi beliau merupakan seorang pegawai kerajaan yang berkhidmat di bawah Kementerian Kesihatan dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI).

Sementara itu, satu sumber yang mengendali satu projek pengajian Universiti tempatan yang memerlukan kehadiran dan ceramah angkasawan tersebut turut mengakui membayar sejumlah RM3,000 kepada Sheikh Muszaphar untuk program yang berlangsung selama setengah hari yang turut membabitkan kanak-kanak sekolah rendah.

Sheikh Muszaphar juga pernah menjawab kritikan lantaran dilihat menyertai kempen-kempen pilihan raya ke-12 lalu di bawah anjuran Barisan Nasinonal (BN).

"Saya kini milik negara dan kehadiran saya hanya untuk memenuhi undangan bagi sesi ceramah motivasi kepada pelajar, jadi saya tidak melihat majlis ini mempunyai agenda tertentu, sama ada untuk membantu kempen pilihan raya dan sebagainya," katanya yang dipetik daripada Bernama 26 Februari lalu.

sumber dari Harakahdaily

Kekayaan Dato' Siti Nurhaliza melebih RM50 juta!



betul ker?check it out!

Habuan dunia dh dapat, bila plak nak betul2 bertudung nih????

Rupa sebenar si pencentus kontroversi



Inilah wajah sebenar EUROCOPTER COUGAR EC725 yang sedang hangat diperdebatkan di Parlimen kita.Amacam cun tak?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

macam2tips stats