Mau lebih tips?cari di sini

Jumaat, 14 Mei 2010

Tips Menangani Masalah Bayi Menangis



Bayi menangis?memang menjadi satu masalah yang besar kepada para ibu terutama yang baru mempunyai anak.
Sebagai tanda keprihatinan saya kepada golongan ibu, saya ingin kongsikan beberapa panduan kepada para ibu untuk menangani masalah bayi menangis.
(dalam bahasa Indonesia)

Mengapa bayi selalu menangis? Bayi menangis sebab ini satu-satunya cara mereka berkomunikasi dengan orang tuanya. Sebagai orang tua baru anda akan merasa bahwa semua tangisan terdengar sama dan bertanya apa sebenarnya yang diingikan bayi anda. Tapi dengan berjalannya waktu anda akan belajar pelahan-lahan memahami arti dari setiap tangisan bayi anda, sehingga anda tidak menjadi panic atau putus asa karena tangisannya lagi.

Yakinlah bersamaan dengan waktu anda akan belajar bahwa tangisan bayi mempunyai suara yang berbeda, memang tidak mudah memahaminya, dan memerlukan waktu untuk mengerti arti tangisan bayi anda, serta dibutuhkan kesabaran dari ayah-ibu, tapi disinilah kebahagian menjadi orang tua anda belajar mengerti bayi anda, jangan lupa sikecilpun sedang belajar mengerti anda.

Beberapa alasan mengapa bayi anda menangis:

• Lapar. .Tangisan karena lapar biasanya terus menerus, iramanya teratur, lama kelamaan bertambah keras. Check juga kapan terakhir anda memberi makan/susu kepada bayi anda?, Jika bayi belum disusui(ASI) setelah 1-2 jam atau dengan susu formula sekitar 2 jam maka mungkin bayi anda menangis karena lapar.

• Minta Ganti Popok. Bayi juga dapat merasa tidak nyaman dengan tubuhnya, baik itu terasa kotor atau basah pada popoknya dan mereka belum dapat menyatakan ketidaknyaman itu pada kita sehingga mereka hanya menangis. Tangisannya mirip seperti tangisan lapar tapi anda dapat mencek kapan terakhir anda memberikan susu. Pada beberapa bayi tidak menangis meskipun basah atau kotor. Perlunya bagi orang tua untuk mengecek popok si kecil secara berkala, umumnya setelah waktu minum.

• Kedinginan. Bayi baru lahir merasa senang bila dibungkus dengan kain sehingga menjadi hangat. Karena mereka terbiasa dengan kehangatan dan kenyamanan sewaktu mereka dalam rahim ibunya. Sehingga sewaktu anda membuka baju bayi anda untuk dimandikan atau diganti popok, bayi akan menangis sebagai penyataan kehilangan rasa hangat dan nyaman. Tangisan terdengar seperti rintihan. Tapi setelah anda memberikan baju atau selimut bayi akan berhenti menangis. Juga jangan terlalu membungkus rapat atau memberikan baju yang berlebihan karena bayi juga dapat merasa kepanasan.



• Minta digendong dan dipeluk. Bayi sangat senang melihat wajah orang tuanya mendengar suara, detak jantung dan mencium bau tubuh ibu (terutama bau dari air susu ibu). Mereka senang untuk dipeluk setelah selesai disusui, dimandikan atau digantikan popoknya, dan yakinlah bayi anda akan tertidur dalam pelukan/gendongan anda. Jadi bayipun menangis untuk menarik perhatian anda.

• Kelelahan. Beberapa bayi yang tidak terbiasa dengan lingkungan baru akan menangis ketika mereka merasa lelah, dan biasanya bayi yang belum tidur sejenak, maka akan lebih mudah rewel, dan akna mulai menangis dengan gangguan kecil saja. Kita dapat menilai kalau bayi kelelahan dengan melihat bayi mengusap-usap matanya atau telinganya. Anda dapat menghindari hal ini dengan selalu memberikan waktu rutin dimana bayi mempunyai waktu untuk istirahat.


• Stimulus yang berlebihan. Tidak semua bayi dapat beradaptasi dengan mudah pada lingkungan barunya. Jika bayi berada di tempat baru dengan banyak wajah-wajah baru, yang ingin mengendongnya bergantian, bagi bayi dapat menjadi sangat tidak menyenangkan dan tidak nyaman. Bayi akan menangis karena stimulasi yang berlebihan. Dalam situasi seperti ini tenangkan sikecil, gendong, ajak ketempat yang agak sepi, cobalah untuk membatasi jumlah orang yang akan mengendong bayi anda.

• Bosan. Jangan pikir bayi hanya menangis karena lapar dan basah popok. Bayi anda juga dapat merasa bosan dengan rutin yang ada. Cobalah bawa bayi anda berkeliling dengan tempat duduknya bawalah kemana anda pergi, ikutkan dalam aktivitas anda. Bayi senang melihat warna-warni jadi bila bayi sudah cukup kuat untuk tengkurap anda dapat meletakkan mainan atau buku dengan gambar yang menarik.




• Tangisan karena sakit. Tangisan karena bayi anda kesakitan berbeda dengan tangisa karena lapar, bayi menangis dengan keras, menahan nafas sebentar karena rasa tak enaknya, dan sekali-kali menangis dengan nada yang tinggi. Percayalah terhadap naluri anda ketika bayi menangis tidak dengan seharusnya. Anda dapat membawa ke dokter untuk memastikanya.


• Kolik. Kolik dimana bayi menangis dalam 3 jam sehari atau 3 hari perminggu. Jika bayi menangis dalam kesakitan, mukaya menjadi kemerahan, perutnya tegang, menarik kakinya, dan mengepalkan tangannya, kemungkinan terjadi kolik pada bayi anda. Sekitar 1 dari 5 bayi mengalami kolik tapi biasanya berakhir setelah bayi berusia 3 bulan. Menenangkan bayi yang sedang kolik tidak mudah, karena bayi sedang kesakitan cobalah untuk meringankan kesakitannya dengan memngendong dan mengayunkan perlahan, nyanyikan lagu yang lembut, usaplah punggung atau perutnya. Bila berlanjut bawalah ke dokter secepatnya

Apapun yang anda lakukan ingatlah bahwa bayi anda menangis karena inilah satu-satunya cara komunikasi yang dapat dilakukannya, jadi jangan menjadikan anda putus asa--Bayi anda hanya ingin berbicara pada anda melalui tangisannya.

Sumber: http://www.infoibu.com/mod.php?mod=publisher&op=viewarticle&artid=13

Khamis, 6 Mei 2010

Tips percuma untuk menCANTIKkan diri anda!

Saya sempat melawat blog seorang dari sahabat saya.Hasilnya, saya dapat kongsikan tips yang amat bermakna ini

1. Senyumlah… ia pasti akan menceriakan hari anda serta mereka di sekeliling setelah merasai semangat anda



2. Lakukan regangan… malah kucing pun tahu bahawa regangan badan secara keseluruhan boleh memberi kesan yang menakjubkan. Kalau kucing pun boleh buat apa salahnya kita buat jugak kan? So, bangkitlah dari katil dengan perlahan dan regangkan badan anda dengan lembut. (Untuk mengetahui lebih banyak tips tentang cara melakukan regangan, ada buku bagus yang patut digunakan sebagai panduan: AM/ PM Stretch for Health.)



3. Bersenamlah… sekurang-kurangnya ambil masa 20 minit untuk melakukan apa-apa aktiviti secara berterusan kerana ia akan meningkatkan tahap tenaga anda dan mengurangkan penegas-penegas yang tidak baik. Jadi tak kisah lah, anda mop lantai atau berjalan-jalan ke. Lagipun, anda tidak perlu membayar sebarang yuran keahlian untuk semua nie. Yang pentingnya, ia perlu dilakukan secara berterusan selama 20 minit.


4. Minum air banyak2. Bersihkan sistem anda dengan meminum air sebanyak 8 gelas pada setiap hari. Kulit anda sure akan turut bersinar.


5. Berehat… anda perlu berehat pada waktu siang hari dan tidur pada waktu malamnya. Berehatlah jauh daripada ruang kerja supaya anda kelihatan segar dan lebih fokus. Pastikan anda mendapat tidur yang secukupnya pada waktu malam, jangan nak jadi burung hantu pulak kerana badan kita perlu “mengecas” semula tenaga semasa anda sedang tidur. Jika fikiran anda cenderung untuk melayang, semasa masih sedar, cancel jer atau tangguhkan semua sehingga esok. Anda akan berasa kagum bagaimana minda ‘subconscious’ boleh patuh kepada minda ‘conscious’ anda (jadi berhati-hatilah semasa memberi “arahan”).



6. Buat baik… Apabila anda melakukan sesuatu untuk orang lain tanpa mengharapkan sebarang balasan, anda akan mendapat faedahnya melalui cara-cara yang tidak dapat anda bayangkan (yang pentingnya adalah jangan nak harapkan apa-apa balasan yer).


7. Tukarlah… wang yang anda belanjakan ke atas ‘junk food’ kepada makanan yang akan memperkayakan badan dan jiwa anda. Mulakan dengan satu pelan pertukaran yang mudah. Oleh kerana sesetengah individu berpendapat bahawa makanan berkhasiat adalah lebih mahal, ketahuilah corak perbelanjaan anda dengan membuat 2 senarai:

Makanan berkhasiat yang disukai dan biasanya tidak akan dibeli

Makanan ‘junk food’ yang disukai dan biasanya akan dibeli

kira kos untuk senarai ke-2, kemudian gunakan jumlah itu untuk menampung pembelian “sihat” anda (semestinya anda akan terpaksa say bye-bye kepada ‘junk food’ anda:-) )
Say NO to junk food!


8. Lihat kebaikan di dalam segala-galanya. Mula2 memang lah susah kerana kebanyakan daripada kita telah dilatih untuk melihat kesilapan, ralat, kelemahan, kecacatan, dsb. Jadi mulakan dengan diri anda sendiri. Senaraikan segala aset-aset anda (bukan aset fizikal sahaja), dan sedarilah segala kebaikan apabila menjadi diri anda sendiri. Kemudian pindahkan pula ia kepada benda-benda lain di sekeliling. Usahakan cara ini secara sedar pada setiap hari sehingga ia menjadi suatu rutin normal. Semua orang dan semua perkara mempunyai kebaikan yang tersendiri. Sebaik sahaja anda sedar tentangnya, anda akan mula melihat kebaikan di mana-mana saja tanpa perlu mencuba


9. Belajarlah… sesuatu yang baru pada setiap hari. Ambil sebuah buku atau gunakan carian di Internet. Belajarlah melakukan sesuatu yang sentiasa anda inginkan. Tak payah susah2. Mula mula lakukan penyelidikan di Internet. Cari topik yang meminatkan dan merangsangkan serta perkayakan minda anda hari ini.


10. Beri ganjaran pada diri anda. Tetapkan matlamat peribadi serta kewangan dan berikan ganjaran jika berjaya lakukannya. Ini mungkin sesuatu istimewa yang telah lama ingin lakukan, dan tak semestinya ia suatu pembelian. Tapi jika anda berjaya melakukan semua yang di atas, apa salahnya jika anda berbelanja sedikit. Anda sememangnya layak menerimanya!

credit to: http://selaisepinggang.wordpress.com/2010/05/05/10-tips-percuma-untuk-mencantikkan-diri/

Isnin, 3 Mei 2010

Kenali Penyakit Gout dan Rawatan Penyakit Gout


Kebelakangan ini penulis telah mengalami beberapa sindrom penyakit ini. Jadi, penulis ingin berkongsi dengan pembaca tentang maklumat tentang penyakit ini..

GOUT

Penyakit Gout merupakan satu bentuk arthritis yang disebabkan oleh hyperuricemia. Hyperuricemia ditakrifkan sebagai aras plasma urate (asid urik) melebihi 420 ╬╝mol/L (7.0 mg/dL); hyperuricemia adalah ciri-ciri utama gout dan pasti ada bagi penyakit gout walaupun aras asid urik yang tinggi tidak semestinya bererti seseorang itu akan mengidap penyakit gaut.

GOUT memang sudah sebati dikaitkan sebagai penyakit lelaki dan ia jarang sekali berlaku kepada wanita. Jika ada pun, kemungkinan berlaku hanyalah selepas wanita mengalami menopaus.

Apabila gout menyerang, kaki akan menjadi bengkak, panas dan amat sakit hingga ada sesetengah pesakit tidak boleh berjalan. Malah, kesakitan ini boleh berlanjutan beberapa hari dan hanya hilang dengan pengambilan ubat.

Gout mula dikenal pasti lebih 2,000 tahun dulu dan dikatakan antara penyakit tertua. Dulunya ia dipanggil penyakit orang kaya lantaran ia dikaitkan dengan pengambilan makanan dan minuman yang terlalu banyak khasiat.

Ia adalah sebahagian daripada penyakit artritis yang dikelaskan sebagai penyakit metabolik akibat asid urik (iaitu bahan buangan yang terhasil daripada pemecahan purin (protein); berkumpul pada sendi dan tisu lembut di sekeliling sendi, terutama pada kaki dan menyebabkan rasa sakit.

Pemendapan asid urik ini lama kelamaan akan menghasilkan hablur garam dan hablur inilah yang mencetuskan rasa sakit sendi. Ia juga dipanggil masalah bengkak sendi yang daripada tapak ibu jari kaki, menular ke sendi lain pada kaki dan tangan.

Menurut Perunding Pembedahan Ortopedik dan Trauma, Dr Robert Penafort, punca sebenar masalah metabolik masih belum diketahui bagaimanapun individu yang menghidap kencing manis, obesiti dan sakit buah pinggang juga berisiko mendapat gout.

Aras asid urik yang tinggi dikaitkan dengan usia, obesiti, type IV hyperlipidaemia, diabetes mellitus, ischaemic heart disease dan hypertension. Kadang kala, seseorang itu mewarisi kecacatan genetik dari keluarga mereka.


Tisu lembut

Gout boleh dibahagikan kepada empat peringkat; asimptomatik (tiada simptom), akut, interkritikal dan kronik. Dalam kes akut, simptom gout berlaku secara cepat dan tiba-tiba; biasanya hanya menyerang tisu lembut pada beberapa sendi.

Manakala bagi peringkat kronik, serangan gout boleh berlaku berulang-ulang yang dipanggil polyarticular gout. Pesakit akan berasa amat sakit, kejang dan kaki berubah bentuk. Ada juga yang mungkin menghadapi masalah kaki bengkak, merah, panas dan demam.

Pengumpulan asid ini boleh dilihat melalui kulit akibat pembentukan bonjolan kecil yang dipanggil tophi. Pada keadaan yang lebih serius, tophi yang terlalu besar mungkin pecah dan mengeluarkan bahan seperti kapur.

“Selain kaki, gout juga boleh berlaku pada anggota badan yang lain seperti buku lali, lutut, tangan dan pergelangan tangan. Kesakitan boleh berlanjutan antara lima hingga 10 hari mengikut keadaan pesakit. Sendi yang diserang gout akan bengkak, merah dan panas.

“Secara semula jadi asid urik akan larutkan dalam darah dan disingkirkan daripada badan melalui air kencing. Adakalanya badan menghasilkan terlalu banyak sehingga ia berkumpul menjadi kristal berbentuk jarum pada sendi atau tisu sekelilingnya menyebabkan sendi bengkak dan sakit,” katanya.

Bagaimanapun, bukan semua sakit sendi disebabkan kristal asid urik kerana pemendapan kalsium pirofosfat dihidrat juga boleh menyebabkan kesakitan pada pergelangan kaki, lutut dan pergelangan tangan — yang dipanggil gout palsu atau pseudogout.
Tanda-tanda

Ciri-ciri klasik adalah sakit melampau ( excruciating pain ) yang mengejut biasanya bermula hanya pada satu sendi, terutamanya ibu jari kaki (75% daripada serangan pertama adalah sendi metatarsal-phalangeal pertama).



FAKTOR RISIKO

· Jantina — Secara umumnya, lelaki lebih berisiko mendapat gout pada kadar 90 peratus kes yang dilaporkan.

· Gaya hidup — Individu yang banyak minum minuman keras terutama bir dikatakan lebih berisiko mendapat gout.

· Obesiti — Terutama bagi individu yang mempunyai berat badan lebih 66 kilogram daripada berat badan normal.

· Penyakit, keadaan kesihatan dan ubat — Sesetengah penyakit seperti tekanan darah tinggi yang tidak dikawal, diabetes, hiperdislipidemia (paras lemak dan kolesterol yang tinggi) dan arteriosklerosis (penyempitan salur darah) juga boleh menyebabkan gout.

Individu yang menjalani pembedahan atau mendapat sakit tenat secara tiba-tiba dan terlantar lama juga boleh mengalami peningkatan asid urik dalam badannya. Malah, ubat mengawal tekanan darah dan kemoterapi juga dikenal pasti boleh meningkatkan paras asid urik dalam badan pesakit.

· Genetik — Kajian mendapati satu daripada empat pesakit datang daripada keluarga yang ada masalah gout.

· Umur — Biasanya gout menyerang pesakit tua tetapi kini banyak kes membabitkan pesakit berumur 30 hingga 50 tahun. Manakala bagi wanita, kebanyakan kes bermula selepas umur putus haid.

Bila sepatutnya mendapatkan rawatan? Kata Dr Penafort, apabila sendi berasa panas, bengkak dan sakit kerana jika tidak dirawat masalah ini akan bertambah buruk serta boleh menyebabkan kerosakan sendi.

Malah, individu yang mengalami masalah kencing manis, obesiti, anemia, pesakit buah pinggang atau pengambilan ubat yang mengganggu pengkumuhan asid urik turut berisiko mendapat gout. .

Menurut Dr Penafort, asid urik biasanya disingkirkan daripada badan melalui air kencing dan najis. Kegagalan badan mengeluarkan asid urik berlebihan akan menyebabkan ia mendak dan berkumpul sama ada di sendi, buah pinggang atau kulit.

Mewarisi

Gout juga biasa dikaitkan dengan tabiat pemakanan tidak sihat dan seimbang. Walaupun begitu, dalam sesetengah kes ia boleh diwarisi, terutama individu yang tiada enzim untuk membuang asid urik.

Gout juga boleh disebabkan masalah obesiti, gemuk, tekanan, kerosakan buah pinggang. Bagi individu yang mempunyai masalah gout, mereka disarankan untuk berpantang sedikit dan menghindarkan makanan kaya purin seperti bijirin, makanan laut, makanan berprotein tinggi, ikan bilis, minuman keras, kicap, teh dan kopi. Sebaliknya, minum lebih banyak air masak sekurang-kurangnya lapan gelas sehari dan kerap bersenam.

Buat masa sekarang, tiada rawatan khas untuk menyembuhakan gout tetapi masalah ini boleh diatasi dan dikawal dengan mengambil ubat tahan sakit seperti endometacin (indocid) dan diclofenac (voltaren).

Individu yang kerap mengalami serangan gout sebaik-baiknya mempunyai bekalan ubat allopurinol di rumah untuk mengimbangkan paras asid urik dalam badan yang perlu diambil sepanjang hayat.

Beberapa ubat yang dicadangkan bagi rawatan jangka panjang termasuk uricosuric (probenecid dan sulphinpyrazone).

Manakala untuk serangan mendadak, pesakit boleh mengambil ubat antiinflamatori bukan steroid (NSAIDs), colchicine (untuk serangan yang kurang kerap) dan corticosteroids.


Diagnosis

Diagnosis tepat bagi gout adalah melalui microscopi ( fluid aspirated ) sendi dari sendi (ujian ini mungkin sukar dilaksanakan) untuk membuktikan kristal monosodium urate intrasellular dalamcecair synovial polymorphonuclear leukocytes.

Aras Serum urate biasanya meningkat. Serumurea dancreatinine mungkin meningkat sekiranya terdapat kegagalan ginjal.
Rawatan

Rawatan awal adalah penghilang sakit. Apabila diognasa telah disahkan, dadah pilihan adalah ( colchicine, nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs), atau intraarticular glucocorticoids ). (Dalam bahasa Inggeris)

Rawatan jangka panjang adalah terapi antihyperuricemik. Perubahan permakanan mampu membuat perubahan kecil kepada mengurangkan aras plasma urate jika diet rendah ( purines ) diambil. Rawatan utama gaut adalah dadah allopurinol, satu pemendam xanthine oxidase, yang bertindak dengan mengurangkan penghasilan asid urik, dan meningkat penyingkiran asid urik berlebihan melalui air kencing.

Keputusan mengambil allopurinol sering kali merupakan keputusan sepanjang hayat. Terdapat pesakit yang berhenti pengambilan allopurinol diketahui kembali mendapat gaut arthritik akut, disebabkan pertukaran aras serum urate kelihatannya meningkatkan penhasilan kristal.

Oleh kerana arterial hypertension sering wujud seiring dengan gout rawatan yang diberikan dengan menggunakanlosartan, musuh penerima AT, mungkin mempunyai kebaikan tambahan pada aras plasma asid urik. Dengan ini, losartan boleh mengimbangi kesan sampangin negetif thizides pada metabolisma pesakit gaut.
Menariknya, sejenis dadah lain,fenofibrate, digunakan untuk merawat hyperlipidemia, juga memberikan kesan baik pada kesan uricosuric.

Diet rendah Purine:

* ceri didapati mampu mengurangkan asid urik
* strawberry juga dikatakan membawa kebaikan sekiranya di makan.
* elakkan makanan tinggipurine, iaitu yang berasal dari sumber protin
* hadkandaging kepada satu hidangan sehari

* Jangan makan
o sweetbreads, buah pinggang,hati, otak, atau sebarang daging organ lain
o sardin
o ikan bilis
o hasil daging, consomm├ęs, dan ( gravies )

* Guna secara berhemah:
o asparagus,kacang, lentils, peas,cendawan,cauliflower,spinach,rhubarb

* Elakkan kurang air:
o Minum banyak cecair, terutamanya air, untuk mecairkan dan membantu proses penyingkiran urate;
o Cuba elakkan makanan atau ubat diuretik seperti aspirin, vitamin C,tea dan alkohol.

* Joe-Pye weed menyingkir asid urik dengan pantas, tetapi pengunaan berterusan boleh merosakkanhati atau buah pinggang.


SUMBER
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

macam2tips stats