Mau lebih tips?cari di sini

Rabu, 18 Mac 2009

Ramai lelaki di Malaysia mati pucuk


Dari KOSMO Oleh JUNHAIRI ALYASA
junhairi.alyasa@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Bilangan lelaki Malaysia yang menghadapi masalah disfungsi erektil atau Erectile Disfunction (ED) iaitu mati pucuk semakin meningkat saban tahun dan kini mencecah lebih 3.5 juta orang.

Masalah kelakian itu agak membimbangkan dengan bilangan penghidapnya hanya 1.7 juta pada 1997, meningkat kepada 2.3 juta pada 2003 dan 3.5 juta pada tahun lalu.

Daripada angka tersebut, 15 peratus melibatkan lelaki berumur antara 25 dan 34 tahun manakala 23 peratus lagi di kalangan lelaki lingkungan umur tersebut mengalami kesukaran mengekalkan ereksi.

Pakar Kesihatan Seksual dan Reproduktif, Dr. Ismail Thambi yang mendedahkan perkara itu bimbang dengan perkembangan terbaru tersebut kerana ramai di kalangan lelaki muda tidak mengetahui mereka menghadapi masalah berkenaan.

"Baru-baru ini ada laporan dari Universiti Columbia yang menyatakan lelaki yang mula aktif dalam aktiviti seksual pada umur yang amat muda iaitu 14 tahun ke bawah mudah mengalami masalah seksual apabila umur meningkat,'' katanya kepada Kosmo! semalam.

Beliau memberitahu, mereka yang kerap melakukan onani atau melakukan hubungan seks seawal umur 14 tahun mungkin terdedah kepada masalah mati pucuk apabila umur meningkat 30-an.

Jika sebelum ini masalah psikologi yang berpunca daripada tekanan itu sering menghantui golongan lelaki berusia 40 tahun ke atas, namun kini ia turut menjadi igauan 'ngeri' lelaki yang lebih muda.

Jelas Ismail, onani boleh menimbulkan masalah Traumatic Masturbatory Syndrome iaitu keadaan di mana klimaks berlaku dengan cepat.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

macam2tips stats