Mau lebih tips?cari di sini

Sabtu, 6 Disember 2008

Kerana SPA dan SALOON, wanita masuk Penjara!


Kebelakangan ini pelbagai peritiwa pelik melanda negara. Terbaru, wanita masuk ke penjara gara-gara spa dan saloon.

petikan akhbar

KAJANG 5 Dis. - Penjara Wanita Kajang hari ini membuka spa dan salun di premis tersebut kepada orang awam bagi membantu mempersiapkan banduan wanita untuk menceburi bidang itu apabila dibebaskan kelak.

Pengarahnya, Penolong Komisioner Penjara, Zainah Pardi berkata, pembukaan spa dan salun itu selaras dengan matlamat program pemulihan oleh jabatan itu iaitu menyediakan banduan wanita dengan pelbagai kemahiran hidup.

''Pada awal tahun ini, spa dan salun ini telah mula beroperasi di dalam penjara wanita dan mendapat sambutan menggalakkan daripada kakitangan penjara.

''Atas permintaan orang ramai, kini kami bawakan program ini keluar dari tembok penjara khusus untuk orang awam yang berminat,'' katanya.

Beliau berucap pada perasmian pembukaan spa dan salun itu oleh Yang Dipertua Puspanita Kebangsaan, Puan Sri Wan Noorlina Wan Hussin.

Menurut beliau, spa dan salun yang beroperasi setiap hari bermula 8 pagi hingga 5 petang itu menjanjikan perkhidmatan berkualiti dengan harga 40 peratus lebih murah berbanding di luar.

Beliau menambah, buat masa ini, ia terbuka kepada pelanggan wanita sahaja kerana pekerjanya terdiri daripada banduan wanita.

Tambahnya, banduan-banduan tersebut telah menjalani kursus terlebih dahulu dan mereka dipilih berdasarkan kriteria seperti mempunyai kes yang ringan, menunjukkan disiplin tinggi serta berkelakuan baik sepanjang tempoh hukuman penjara.

Bagaimanapun, katanya, banduan-banduan wanita yang mengusahakan spa dan salun itu tetap dikawal oleh kakitangan penjara dan orang ramai tidak perlu khuatir tentang keselamatan mereka.

Antara perkhidmatan yang disediakan di penjara itu ialah mandi susu, rempah dan bunga, urutan badan, lulur, sauna serta rawatan muka dan rambut.

Sementara itu, Wan Noorlina berkata, pihaknya menyokong penuh usaha Jabatan Penjara Wanita Kajang membekalkan banduan dengan ilmu-ilmu rohani dan material.

''Saya bangga dengan usaha ini dan berharap masyarakat luar dapat mengikis tanggapan negatif terhadap banduan dan menyokong mereka untuk berubah dan meneruskan kehidupan,'' katanya.

Bengkel spa dan salun tersebut adalah yang pertama dibuka di negara ini dan mungkin pada masa depan penjara wanita yang lain akan turut mengikut langkah sama.

Antara program bengkel lain yang telah beroperasi sebelum ini adalah bengkel jahitan, kerja tangan, memproses bahan makanan, batik, dobi, katering dan kursus untuk akaun amanah.

Hehehe..jangan marah yer!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

macam2tips stats