Mau lebih tips?cari di sini

Ahad, 13 Februari 2011

TIPS: Sabar ketika MARAH


TIPS: Sabar ketika MARAH
sumber: http://abujihah.blogspot.com/2011/02/tips-sabar-ketika-marah.html




Salam

Jumaat harini elok juga buat sesuatu yg mendatangkan ilmu pada para pambaca kan? Jeng jeng jeng!!

Semalam, aku hilang sabar. Aku cuba kawal tona suara supaya pitching takdelah tinggi sangat yg akan menjerumus kepada sesi per-tengking-an (wahh wujud ke perkataan ni?). Tapi satu yg aku tak boleh nak kawal. Riak muka aku yg nampak sgt garis kemarahan. Agak susah nak cover senyum dengan muka ketat semacam tu.

Korang pernah mengalami keadaan begitu, bukan? Macam mana kau kawal? Ok aku bukanlah bijak pandai nak bagi perturun ilmu segala. Cukuplah sekadar berkongsi apa yg aku ada sahaja.

Dalam keadaan MARAH, kita akan lakukan banyak perkara di LUAR SEDAR sehingga tak sedar actions kita tu akan menakutkan orang. Ok la possible kalau nak gertak semua. Tapi, jangan action je lebih, tindakan susulan tak ada. Tak guna jugak ok!

Pertamanya, kalau dalam keadaan MARAH, cuba-sebaik mungkin-BERFIKIR DENGAN RASIONAL. Tolong jangan sesekali bertindak membuta tuli. Tarik nafas, penuhkan minda dengan oksigen, lantas otak kita boleh berfungsi dengan baik. Pemikiran yg baik akan menyumbang kepada tindakan yang betul.

Keduanya, kita mulakan dengan TEGUR dahulu. Cuba ubah tona suara. Tegas tetapi tak perlu menengking. Tengking bukan sahaja akan menyebabkan orang tak selesa, tapi kau juga yg lelah, penat semua. Beri teguran berbaur SINDIRAN dulu. Kalau boleh kaw-kaw, kau bubuh kaw kaw! Seterusnya, kalau masih tak jalan, TINGGI KAN SUARA dengan nada tegas-tapi sekali lagi bukan menengking.

Selepas itu, barulah cuba perlahan-lahan senyum. Cuba ubati kemarahan itu dengan segaris senyuman!

Kalau kita tegur dengan berhemah, InsyaAllah orang akan hormat kita berbanding terpekik terlolong macam polong sesat ok. Cuba rasional—sekali lagi aku tulis perkataan ni, maknanya rasional itu sangat penting! Jangan asyik fikirkan SEBAB, tetapi fikirkan AKIBAT nya juga.

Semuanya terletak pada minda kita. Kalau kita boleh kawal kemarahan kita tu, InsyaAllah kuranglah kita lakukan perkara yang tak sepatutnya.

Berfikir guna AKAL, bukan HATI.
ISTIGHFAR BANYAK-BANYAK..

1 ulasan:

john berkata...

tunggu hampir 2 minit utk view postnie pun membuatkan saya marah... hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

macam2tips stats